Dutch Design Week (DDW) kijkt terug op een succesvolle virtuele editie. Bedrijfsleven, professionals, overheden, media en ontwerpers wisten elkaar gedurende de week online te vinden om ideeën uit te wisselen. Tegelijkertijd blijft het fysieke onderdeel onmisbaar. DDW ziet een toekomst als hybride festival met een online en offline component.
Dankzij ruim 1500 (inter)nationale ontwerpers ontpopte DDW zich van 17 tot en met 25 oktober als online middelpunt van de creatieve industrie. Met 750 3D Viewing Rooms, virtuele tours, matchmaking sessies, DDW TV, livestreams van partners en ontwerpers, aandacht op nationale tv en radio en een virtueel bezoek van de minister Ingrid van Engelshoven, beschouwt de organisatie het virtuele festival als een succes. Het festival bereikte honderdduizenden mensen via verschillende kanalen. ‘De combinatie van virtueel en fysiek wordt de toekomst van DDW. Uiteindelijk blijft het echt samenkomen natuurlijk een onmisbare ervaring’, zegt Martijn Paulen, directeur Dutch Design Foundation.
Negentig dagen online
‘Een van de meest bijzondere dingen die we hebben gezien deze week is de veerkracht van de ontwerpcommunity. Zij hebben in korte tijd een fantastisch online programma neergezet en alle virtuele mogelijkheden ten volste benut.’ Mede om die reden heeft de organisatie besloten om de 750 3D Viewing Rooms niet negen, maar negentig dagen online beschikbaar te maken. Alle videocontent en de uitzendingen van DDW TV blijven sowieso beschikbaar op het platform. ‘Er is zoveel waardevolle content . Wij zien het als een belangrijke taak om ervoor te zorgen dat deze content ook door het jaar heen toegankelijk blijft en op verschillende manieren wordt benut. We willen samen met onze partners en de community werken aan nieuwe waardevolle verbanden en verhalen’, aldus Paulen.
Bron en foto: Dutch Design Week