Durf te vragen om een beetje meer

De energieprijzen zijn gelukkig iets minder gek dan vorige maand, maar nog steeds op een abominabel hoog niveau waar menig ondernemer met open posities grijze haren van krijgt. Wie gaat er mijn sterk verhoogde kostprijs voor bloemen en planten betalen? Ook al heeft de sierteelt de afgelopen 12 maanden de wind in de rug gehad, nog steeds een begrijpelijke en terechte vraag lijkt me. Genoeg reden om van wakker te liggen. Kan ik mijn verhoogde kostprijs wel één op één aan mijn afnemer vragen?

De hashtag #durftevragen is op Twitter een veel gebruikt hulpmiddel om iets in je online netwerk te vragen. Ik begrijp dat dit heel vaak ook tot het gewenste resultaat leidt voor degene die zijn of haar vraag heeft uitgezet. Ik moest hier vanmiddag aan denken toen ik het onderwerp voor mijn maandelijkse column moest kiezen. In de land- en tuinbouw zijn we lang niet altijd gewend geweest om méérkosten ook te vertalen in mééropbrengsten. Laat staan erom te vragen.

Wat dat betreft is het tij de achterliggende periode wel gekeerd merk ik in verschillende productgroepen van de Nederlandse land- en tuinbouw. Hoewel het nog met horten en stoten gaat, ontstaat er ruimte voor het goede gesprek. Daardoor ontstaat er begrip voor elkaars uitdagingen, zo ervaar ik onderweg. Vooral in ketens waar sprake is van een evenwichtige afnemer-leverancier relatie is hiervoor voldoende ruimte. Het goede gesprek over de stijgende energiekosten; wat dit betekent voor de kostprijs van het product en daarmee het rendement en de continuïteit van het bedrijf, is goed te voeren. De lange termijn continuïteit van de leverancier is tenslotte ook het belang van de afnemer. Want als het goed is, is er sprake van de zogenaamde ‘wederkerigheid’. Wederkerig houdt wat mij betreft dan in, we zorgen samen voor meerwaarde in de keten. Is die gezamenlijke waardecreatie er niet, dan zal er ook geen basis zijn voor een ‘centje meer’, zoals een Nederlandse grootgrutter eens zei in een tv-reclame.

Samen met mijn collega’s zie ik ondertussen bij allerlei producten dat het goede gesprek en het samen bouwen aan waarde zijn vruchten afwerpt. Van kip, tot aardbeien, tot chrysanten, tot rundvlees wordt er bij meerdere bedrijven en ketens gebouwd aan waarde voor de toekomst met een eerlijk verdienmodel voor iedereen in de keten.

En hoe zijn deze ondernemers zo ongeveer allemaal begonnen? Mag ik je eens vragen, met welke uitdagingen kan ik je helpen? Wie weet kunnen we elkaar versterken: Jij mij en ik jou. Van het een kwam het ander en ondertussen zijn ze zo ver dat in deze uitdagende tijden er samen waarde wordt gemaakt. Een beetje lef heb je hier voor nodig, maar dat stroomt toch bij u als tuinbouwondernemer in bovengemiddelde hoeveelheid door het bloed?

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties