Duitsers geven een kleiner aandeel van het stijgende besteedbaar inkomen uit aan planten en bloemen. Dat meldt de afdeling Markt & Informatie van Royal FloraHolland dat de consumptie van bloemen en planten in Duitsland in kaart.
De afdeling signaleert tevens dat vraag naar verantwoord geproduceerde bloemen en planten en fair trade productie toeneemt evenals de voorkeur voor regionale producten. De Duitse consument kiest steeds bewuster en vraagt om productie zonder bestrijdingsmiddel. Hiervoor willen de meeste consumenten ook graag meer betalen.
Super- en bouwmarkten
Kamerplanten worden in de toekomst vooral via supermarkten en bouwmarkten verkocht. Planten worden vooral massaal afgezet omdat de prijsdruk te hoog is.
Voor snijbloemen blijft de vakhandel de belangrijkste afzetmarkt, maar deze zal het gedeeltelijk verliezen aan de discounter. Standplaatsen met veel traffic worden in de komende jaren nog belangrijker voor de bloemist. Shop in Shop modules zouden hierbij winst kunnen bieden. Verder zal de supermarkt steeds meer winnen in de afzet van goedkopere bloemen.
De Duitse economie is in 2015 met 1,5% gegroeid. Dankzij de stijgende lonen en de stijgende werkgelegenheid groeide de conjunctuur en de consumptie aanzienlijk.
De Nederlands-Duitse export van bloemen en planten is één van de grootste wereldwijd met rond de 1,6 miljard Euro, volgens Floridata. Duitsland is voor Nederland de eerste handelspartner.
Bron: Vakblad voor de Bloemisterij