‘Duitse markt groeit ondanks ‘bijna recessie’’

Vorig jaar besteedden Duitse particulieren en bedrijven voor een recordbedrag aan sierteeltproducten. Voor maar liefst €8,9 miljard vloog over de toonbank. Een slordige €200 miljoen (+2,7%) meer dan het jaar ervoor. Ondertussen spelen de thema’s duurzaamheid en klimaatverandering een steeds groter rol bij de verkoop van bloemen en planten. In de Bloemisterij van deze week aandacht voor de Duitse markt voor bloemen en planten.

Het kan dit jaar sneeuwen met Valentijn, het kan slecht weer zijn met Moederdag en het kan vriezen in mei. Dan is de stijging van de verkoop weer weg. We moeten maar zien of de toename een langetermijnontwikkeling is. Ik zeg liever dat de Duitse markt zeer stabiel is”, stelt Frank Zeiler.

De algemeen directeur van Verband des Deutschen Blumen- groß- und Importhandels (BGI) reageert op een uitgebreid rapport over de sierteeltmarkt en trends dat zijn organisatie jaarlijks uitbrengt aan de vooravond van de potplantenbeurs in Essen. Daarmee zwakte de algemeen directeur van BGI op IPM het positieve beeld van de verkoopomzet van snijbloemen (+4,7%), groene planten (+4,4%), bloeiende planten (-4,7%), perk- en balkonplanten (0%), fruit en houtige gewassen (5,2%), vaste planten (+8,9%), kruiden (2,1%) en bloembollen (-3,1%) wat af. De relativering van Zeiler laat onverlet dat de verkoop van sierteeltproducten aan consumenten en bedrijven vorig jaar hoger was dan in de tien jaren ervoor.

Klimaatverandering en milieu zijn belangrijk thema’s in Duitsland.

Klik hier om het omslagverhaal te lezen in het digitale magazine van de Bloemisterij.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties