Er is geen draaiboek bij calamiteiten. Dat constateert Wim van den Boomen, voorzitter van de vakgroep Glastuinbouw van ZLTO, na het noodweer in Noord-Brabant van afgelopen juni. „Direct na de calamiteit hebben we draaiboeken opgevraagd bij verzekeraars en bedrijven, om in de eerste uren na de ramp zo snel mogelijk te kunnen handelen. Echter, zowel verzekeraars als glastuinbouwbedrijven zelf blijken geen draaiboek te hebben.”
Van den Boomen beschouwt het ontbreken van een draaiboek als een groot gemis. „Ik zou verwachten dat we iets hadden geleerd na de hagelbuien vorig jaar in de Bommelerwaard. Dat blijkt niet het geval. Verzekeraars, kassenbouwers en bedrijven werken langs elkaar heen. Er is geen structuur.
Ook zou het beter zijn om afspraken te maken welke bedrijven het eerst worden geholpen en welke het laatst. Sommige bedrijven kunnen op elk moment een nieuwe teelt starten, voor andere bedrijven komt de begindatum heel nauw. Een betere coördinatie zou de totale kosten van de wederopbouw omlaag brengen.”
Teun van der Eijk, voorzitter van de Stichting Coördinatie Calamiteitenbestrijding Glastuinbouw (CCG), bevestigt dat er geen draaiboek is. „CCG is opgericht in een tijd dat er voldoende beglazers in Nederland werkten. Toen was een draaiboek minder noodzakelijk. Die situatie is veranderd. We willen ons nu eerst concentreren op de mensen die gedupeerd zijn, om voor hen de zaken op orde te krijgen. Daarna gaan we werken aan een draaiboek.”