De boomkwekerijsector reageert furieus op de promotie-actie van Bloemenbureau Holland om olijfbomen tot ’Tuinplant van de maand juli’ te bombarderen.
„Komen ze bij Bloemenbureau Holland van een andere planeet door olijfbomen te gaan promoten bij vakantiegangers?”, vraagt Henk Mauritz (Combinatie Mauritz) zich boos af. „Daarmee wordt gepromoot: neem Xylella mee.”
Mauritz is zo verbolgen over de actie, dat hij zich afvraagt of boomkwekers Bloemenbureau Holland aansprakelijk kunnen stellen „als door deze actie Xylella wordt geïmporteerd. Zijn ze in staat om de honderden miljoenen euro’s aan schade aan kwekers te vergoeden?”
LTO: ’Actie moet onmiddellijk stoppen’
Ook de voorzitter van LTO Vakgroep Bomen en Vaste planten reageert onaangenaam verrast door de promotie-actie. „Het komt heel rauw op ons dak, met deze actie haalt Nederland het Paard van Troje binnen: Xylella. Dat is onacceptabel”, zegt Henk Raaijmakers.
De boomkwekersvoorman wil dat de promotie-actie onmiddellijk wordt gestopt. „Anders zijn alle investeringen die wij als sector hebben gedaan om Xylella buiten te houden, tenietgedaan.” In 2016 hebben brancheorganisaties samen met de NVWA en Naktuinbouw de campagne ’Houd Nederland Xylella-vrij’ opgezet, uitgerekend om zowel ondernemers als particulieren bewust te maken van het risico van import.
Actieplanten gekozen vanuit sierteelt
Bloemenbureau Holland kan nog niet reageren op de aantijgingen. Planten voor de actie worden altijd in samenwerking met vertegenwoordigers uit de sierteelt gekozen. Het bureau wordt gefinancierd door kwekers die lid zijn van Royal FloraHolland.
Peter Bontekoe, voorzitter van FloraHolland Productcommissie Boomkwekerijproducten, was niet betrokken bij de keus van olijfbomen. Ook hij is hierop tegen, niet alleen vanwege Xylella, maar ook omdat olijfbomen import betreft. „Onze promotie is voor Nederlandse planten, daar betalen wij voor”, stelt Bontekoe. „En wij moeten juist Nederland beschermen tegen import uit Zuid-Europa en schadelijke organismen zoals Xylella.”
Foto: EPPO