Dirk Jan Oudijk, voorzitter FPC Gerbera: ’Klok past niet meer in digitale tijdperk’

De laatste twee jaar gaat het dramatisch slecht met de prijzen van gerbera’s voor de klok. Op sommige dagen in het voorjaar wordt wel 50% doorgedraaid. Telers kiezen daarom vaker voor directe handel, maar dat haalt de positie van de klok nog verder onderuit. En dat heeft weer een negatieve invloed op de directe handel. De FPC Gerbera breekt zich het hoofd over de vraag hoe deze vicieuze cirkel kan worden doorbroken. „De prijzen zijn zo slecht, dat de klok eigenlijk geen serieuze optie meer is”, denkt FPC-voorzitter Dirk-Jan Oudijk. „Zelfs in de week van Moederdag was er nog doordraai.”

Heeft de klok nog toekomst voor de gerbera?
„Persoonlijk denk ik van niet. De klok sluit niet aan bij het tijdperk van digitalisering. De bloemist bestelt steeds vaker zijn bloemen in webshops van kopers. De koper moet dus zorgen dat hij een mooi aanbod heeft, maar hij moet ook zeker weten dat hij ze kan leveren. Op de klok weet hij niet of het er staat, of hij op tijd kan drukken en welke prijs hij gaat betalen. Die onzekerheid voorkomt hij door direct afspraken te maken met kwekers.”

Voorstanders van het behoud van de fysieke klok vrezen voor verschraling van het assortiment, en dat impulsaankopen uit zullen blijven. Ben jij daar niet bang voor?
„Webshops en koppelingen met eindklanten via de exporteur verhogen juist de verkoop van specialties en noviteiten. Ze werken verbreding van het assortiment in de hand omdat het volledige aanbod wordt doorgezet naar duizenden winkels en groothandels in heel Europa.
Daarentegen zetten niet alle exporteurs het klokaanbod door naar de klanten omdat ze niet zeker zijn van de beschikbaarheid van specialties en noviteiten.”

Lees het hele interview morgen in Bloemisterij 43.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties