Digitalisering is toverwoord voor veiling en teler

Royal FloraHolland is de enige die sectorbreed digitalisering kan organiseren. Dat zei Gerhard van der Bijl bij zijn uitleg over het digitale handelssysteem Floriday  tijdens het Seizoensbloemen Event in Naaldwijk. Teeltbedrijf Florius verkoopt al jaren via zijn eigen webshop

Van der Bijl is binnen Royal FloraHolland verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een nieuwe digitale marktplaats. „We hebben jullie de afgelopen jaren niet geholpen met kleine stapjes in digitalisering”, sprak hij richting telers en handelaren op het Seizoensbloemen Event op donderdag 7 september in WestlandTheater De Naald in Naaldwijk. „Mensen maken het verschil in de digitale marktplaats die we nu als veiling aan het ontwikkelen zijn. En het begint bij het formuleren van de eisen van klanten.”

Floriday

De nieuwe digitale marktplaats heeft al een naam, Floriday, en moet volgens Van der Bijl gaan fungeren als een soort ‘stekker’ die een teler vanaf zijn bedrijf verbindt met alle mogelijke afzetkanalen. „Iets zoals de electronische aanvoerbrief (EAB), maar dan veel breder. Je kan via Floriday communiceren met KOA, de klok, FloraExchange, Bloomon en nog veel meer afzetkanalen, webshops, platforms en klanten in de wereld. Digitalisering begint op de kwekerij en moet eenvoudig op te pakken zijn, bijvoorbeeld via een app op je mobieltje. FloraHolland is de enige die digitalisering sectorbreed kan oppakken. Wij hebben de kennis van de sector.”

Teeltbedrijf Florius bouwde eigen webshop

Voor teler Toon van Kessel van Florius, een bedrijf gespecialiseerd in hypericum en veronica en met twee vestigingen en Nederland en zes vestigingen in Afrika, staat koppeling aan Floriday op de rol. „Onze afzet in Europa gaat via de veiling. Buiten Europa verkopen we alles digitaal. We verkopen in vier continenten”, aldus Van Kessel. Florius bouwde zelf een webshop. „De veiling sluit tribunes en onze klanten zetten in op digitalisering. Zelfs voorraden zijn steeds vaker virtueel en ze liggen bij de teler. De rol van de klant verandert. Logistieke dienstverlening wordt belangrijker dan hun commerciële rol. Door webshops en digitalisering kunnen wij als bedrijf steeds dieper in de keten onze producten verkopen. Je moet wel mee willen bewegen in die snel veranderende wereld. Je hoeft echt niet alles zelf te ontwikkelen. Je kan ook meeliften met zaken die de veiling of klanten ontwikkelen. Zorg wel dat je herkenbaar en onderscheidend blijft in de keten, bijvoorbeeld met eigen fust of speciale soorten. En werk aan je eigen promotiemateriaal, digitaal natuurlijk.”

Van der Bijl en Van Kessel spraken tijdens het  Seizoensbloemen Event, georganiseerd door de productcommissies zomerbloemen, bolbloemenassortiment en snij-, bes- en trekheesters van Royal FloraHolland. Het thema was ‘Seizoensbloemen in een veranderende markt’.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties