Digitaal succes verhult malaise Vlaanderen niet

De Nederlander Corné van den Berg stapte drie weken geleden noodgedwongen over van markt- naar online verkoop van bloemen en planten. Met honderden leveradressen is hij één van de vele digitale succesverhalen bij onze Zuiderburen. Experts benadrukken echter dat de online verkoop niet meer dan een doekje voor het bloeden is. Een enorme kaalslag dreigt voor de Vlaamse sierteeltsector.

„Wij doen normaal marktverkoop in Vlaanderen en hadden in voorbereiding op het eerste mooie weekend van het jaar drie vrachtwagens ingekocht, met voornamelijk tulpen.  Maar op vrijdag 13 maart ging heel het land op slot en kwam de vrachtwagen vast te staan.” Zo begint Corné van den Berg, bloemenverkoper uit de bollenstreek, zijn verhaal.

Van korte duur

In allerijl besloot de Nederlander de website van zijn bedrijf, de Vliegende Hollander, om te bouwen tot een online winkel. Na het plaatsen van een oproep op Facebook ging het balletje rollen en wist Van den Berg naar eigen zeggen op korte tijd veel naamsbekendheid en online bestellingen te genereren. „Zo zijn we erin geslaagd zeventig procent van de lading te verkopen.”

Van den Berg zegt zich goed te beseffen dat het digitale succes waarschijnlijk van korte duur is. ‘Als dadelijk de bloemisterijen, tuincentra en markten weer open mogen, zullen we weer veel handel verliezen.’ Pieter Van Oost, secretaris van de brancheorganisatie voor siertelers AVBS, is daar nog niet zo zeker van. „Veel bloemisterijen en kwekers dachten al lang na over het opzetten van een digitaal verkoopkanaal, maar door de crisis is dit enorm versneld. Hiervan zal ook in het post corona tijdperk een gedeelte van overeind blijven.”

Hier lees je het volledige verhaal over Van den Berg en AVBS in het digitale magazine van de Bloemisterij.

Hier lees je meer over de impact van corona in België.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties