Bij Royal FloraHolland moet de discussie over het versterken van de klok nog goed losbarsten. Plantion nam reeds maatregelen. Kwekers die kwaliteit leveren en regelmatig aanvoeren worden beloond met een bevoorrechte veilpositie. Het noviteitenblok en ‘Experience’ zorgen dat kopen op de klok in Ede een feestje wordt. „Een fysieke marktplaats kan kopers inspireren.”
Of het een betere prijs oplevert, is lastig te zeggen”, schiet Guus van Logtestijn direct van wal. „Kwekers die regelmatig aanvoeren en kwaliteit leveren worden in een betere positie gebracht. Dat wordt door hen en de kopers gewaardeerd. De maatregelen versterken de klok en het imago ervan.” De commercieel directeur van Plantion ervaart dat een aantal telers vanwege de nieuwe regels van de veilvolgorde vijf dagen per week zijn gaan aanvoeren. Het aanbod wordt daardoor regelmatiger.
Hybride verkoopsysteem
De verwachting van Plantion is dat een sterk eerste blok uiteindelijk een positieve invloed heeft op de klokprijzen in de rest van het veilproces. „Als er alleen wordt geloot en een minder goed product komt eerst, dan heeft een beter product daar last van”, zegt algemeen directeur Peter Bakker.