Degradeer jezelf niet tot amateur in de sierteeltketen

In mijn werk spreek ik veel ondernemers in de sierteeltketen. De aanleiding is wisselend, maar ligt veelal in een strategisch vraagstuk dat koersbepalend is voor het toekomst van het bedrijf. De gesprekken gaan over de visie van de ondernemer op de markt en wat dit betekent voor de strategische koers van het bedrijf.

Zoals ieder mens uniek is, zo pakt ook iedere ondernemer dit op zijn of haar eigen wijze aan. Ik ontmoet ondernemers die vol verve en passie hun verhaal met je willen delen. Gelikte presentaties, mooie website en een bedrijf om door een ringetje te halen, aan zelfvertrouwen geen gebrek. Over deze groep ondernemers ga ik het nu niet hebben.

Nee, dit gaat over een ander bedrijf en ander type ondernemer. Voorafgaand aan het bezoek lees ik me in, oriënteer me op de website en op de social mediaberichten. Het beeld dat ontstaat, is een eenvoudig en degelijk plaatje van een gemiddeld sierteeltbedrijf zonder opsmuk.

Ik ontmoet een sierteeltondernemer met een prachtig productassortiment. Bij de rondgang door het bedrijf zie je gelijk: hier wordt met passie een kwaliteitsproduct geteeld. Het bedrijf straalt rust uit. Elke medewerker die we onderweg tegenkomen, groet ons vriendelijk. De bedrijfstrots en betrokkenheid ademt je tegemoet. De ondernemer vertelt hoe hij bewust bezig is met de inzet van energie, gewasbescherming en biologie.

Ook de uitdagingen van bedrijfscerticering worden ook aangetipt. De keuze die is gemaakt om bijvoorbeeld een footprint te laten berekenen. Al snel komt de marktpositie en de gekozen aanpak voor de afzet aan bod. Er wordt gedacht in concepten en de klant van de klant. Mijn buikgevoel geeft aan: deze ondernemer heeft de zaak goed in de vingers en denkt verder dan vandaag en morgen. Hier hoef je geen miskleunen te verwachten.

Bij de koffie wordt verder gepraat. De visie en de strategische koers komen op tafel. We sparren door. Wat betekent de veranderde wereld voor dit bedrijf? Hoe snel gaat het, waar liggen de kansen voor de toekomst en welke stappen gaan nog volgen? De input die ik ontvang geven een doordacht en afgewogen beeld met een verfijnde groeistrategie als resultaat. Ik stel mijn beeld in ieder geval bij. Zeker geen gemiddelde speler, eredivisie niveau! Maar wie ziet hem, zijn bedrijf en de prachtige betrouwbare duurzame producten? Laat deze ondernemer zijn bedrijf wel zien?

Tijd om te investeren in externe profilering en te laten zien waar je goed in bent? Mwoah, het ‘ja maar’ druipt ervan af. Bescheidenheid is troef. Het belang wordt gezien, legio excuses om maar niet het erepodium te hoeven betreden. Mijn feedback: ‘Wees eens trots op wat je hebt bereikt en laat het zien.’ Een prachtig bedrijf en dito product op eredivisieniveau. Tijd om je marktwaarde te verzilveren.

Waarom dit praktijkvoorbeeld? Omdat ik in de sector veel ondernemers tegenkom die zichzelf en de sector (laten) degraderen tot zaterdag amateurniveau. Er wordt op topniveau gepresteerd, maar niemand die het ziet. Mijn idee is dat een bedrijf omgevingsgericht moet zijn en daar het toekomstig bestaansrecht aan kan ontlenen.

Of dit nu gaat om het bereiken van bestaande of potentiële klanten. Of om klaar te zijn als de sierteelt een crisis a la fipronil in de pluimvee overkomt. Defensief gedacht? Lijkt me niet. Het gaat in dit geval om doordachte – waar te maken –  externe strategische positionering. Jezelf in de markt zetten en marketing bedrijven vanuit de kracht van het bedrijf en de sector. Weet u wat uw kracht is en de kracht van uw sector? Tijd voor een rondje kas met iemand van buitenaf, zo zeg ik. Het verrijkt je zelfbeeld.

Een goed voornemen voor 2018!

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties