De sectorale Taskforce Deense karren, bestaande uit kwekers, containerleveranciers en -producenten, sectororganisaties en Stigas heeft overeenstemming bereikt met de Inspectie SZW over het mogen stapelen van Deense karren. De oplossing neemt extra kosten voor kwekers met zich mee, maar binnen de perken. Wanneer dubbele koelkosten door niet meer mogen stapelen aan de orde waren geweest bij hortensia, dan menen veel kwekers dat de teelt niet rendabel is.
Voorjaar 2017 verloor een medewerker een vingertopje nadat een opgebouwde gestapelde Deense kar (cc-container) kantelde. Deense karren zijn ook niet bedoeld om te worden gestapeld, concludeerde de Inspectie SZW. Echter in de praktijk zijn kwekers daar nooit op gewezen, mede omdat in het koelseizoen niet of nauwelijks is gecontroleerd.
Zonder elkaar de zwarte piet door te spelen, is er door LTO Glaskracht Nederland direct een sectorale Taskforce Deense karren opgericht om het probleem te tackelen in nauwe samenwerking met de inspectiedienst. Het belang is door alle betrokken partijen onderschreven, mede vanuit goed werkgeverschap. „Door deze samenwerking konden we constructief werken aan een veilige werkomgeving en is als bijkomstig effect voorkomen dat er direct verscherpte en gerichte controles kwamen die tot stillegging van bedrijven zou leiden”, meldt meer Peter Loef, beleidsspecialist Arbeid LTO Glaskracht Nederland.
Goede samenwerking
Over het verloop van dit proces zijn betrokken partijen zeer te spreken. Onder meer Loef: „Wij zijn positief over het verlopen proces. Wij hebben veel respect voor de ondernemer die zijn individuele belang ondergeschikt maakte aan het collectieve belang en ons attendeerde op het feit dat dit een belangrijk onderwerp is dat de hele sector raakt. De ondernemers vonden het belangrijk dat we als ondernemers en als goede werkgevers op de ontstane situatie reageren en zo mogelijk dit in samenwerking te doen met ons eigen kennisinstituut Stigas en de Inspectie SZW.”
Ook Mark Geers, programmamanager agrarische en groene sector Inspectie SZW, kijkt tevreden terug op het verlopen proces: „We hebben de publiek-private samenwerking met elkaar gezocht terwijl we ook heel zakelijk en helder zijn geweest in de verschillende verantwoordelijkheden van partijen. Ik ben ervan overtuigd dat wij als toezichthouder de wereld echt niet alleen kunnen veranderen.”
Geen tijdspad
Vooraf had de taskforce geen tijdpad voor ogen, behalve dan dat ze voor aanvang van het nieuwe hortensiaseizoen klaar wilde zijn. Dit is gelukt. „Veiligheid luistert nauw. Juist doordat we dit onderwerp met ketenpartners, Stigas en de inspectie hebben aangepakt en telers hun ondernemerschap hebben ingebracht, zijn we in staat geweest meerdere try-outs uit te voeren om te kijken naar punten waar we op moesten letten. Er is door de ondernemers en ketenpartners veel werk verzet en geïnvesteerd, wat dit alles mogelijk maakte”, verwoordt Loef.
Weten tot welke oplossing Taskforce Deense karren is gekomen? Lees dan vrijdag 12 oktober de Bloemisterij.