Ter Laak Orchids neemt na 19 jaar afscheid van Decorum. Vanaf dit jaar zetten zij een belangrijk deel van hun phalaenopsis af onder een nieuw merk: Mimesis. „Decorum heeft nog steeds een sterk sortiment phalaenopsis, maar het gat dat Ter Laak met 17,5 ha productie achterlaat, is niet zomaar opgevuld,” stelt Raymond Hedges, directeur Decorum.
Ter Laak Orchids maakt jaarlijks 8 miljoen phalaenopsissen en alleen de planten van de beste kwaliteit gingen via Decorum de markt in. Sinds januari krijgen ze het nieuwe label Mimesis mee. En zo’n 20% van die topkwaliteit verlaat net als voorheen via private label van klanten de kwekerij. Directeur Raymond Hedges van Decorum stelt dat de vereniging via de kwekerijen Duijn-Hove, Orchios en Sion Orchids nog steeds een breed aanbod phalaenopsis heeft. En hij mist niet alleen de ongeveer 4 miljoen stuks phalaenopsis die Ter Laak jaarlijks via Decorum afzette. „Daarnaast zullen we ook het ondernemerschap van Ter Laak missen.”
Het vertrek van Ter Laak was niet gewenst, geeft Hedges aan. „Maar gelijktijdig biedt het ons ook kansen. Als wij van eindklanten horen dat zij Ter Laak kwaliteit in Decorum zoeken, sterkt dat ons in het geloof dat het merk zijn werk doet. De behoeften van een grote kweker zijn anders dan van kleine kwekers. In 2021 zullen wij daarom lidmaatschapsvormen tegen het licht aan houden om zo aantrekkelijk te blijven voor zowel kleine als grote leden.”
Meer weten over het merk Mimesis van Ter Laak Orchids, hun motivatie voor het vertrek bij Decorum en de plannen voor de toekomst? Lees het deze week in het Vakblad. Online is het artikel hier te vinden.