‘De veiling heeft ons groot, maar ook lui gemaakt’

‘De veiling heeft ons groot, maar ook lui gemaakt’, dat zegt Eric Moor, directeur van Sion Orchids, in een interview in het gerestylede Vakblad voor de Bloemisterij dat morgen verschijnt.

Moor signaleert op al zijn reizen door de wereld dat kwekers in het buitenland veel verder zijn op marketinggebied. Als voorbeeld haalt hij Amerikaanse kwekers aan. „Amerikaanse telers zijn op marketinggebied nooit lui geworden doordat ze nooit een veiling hebben gehad.”

En verder: „Ze hebben geleerd zelf te verkopen. Je zou een Amerikaan moeten kruisen met een Nederlandse teler. In landen waar ze nooit een veiling hebben gehad zitten kwekers met de eindklant of zelfs met de consument om tafel. Voordat je als Nederlandse teler eindelijk eens met een eindklant om tafel zit; dat gaat verrot langzaam”, aldus Moor.

Hij wijt dat aan het feit dat de veiling en de exporteur en soms ook nog de groothandel tussen kweker en eindklant in zitten. „De exporteurs doen geweldige dingen, maar helaas investeren er maar een paar echt in marketing en transparantie. Wij veredelaars en telers zijn nog te weinig met schapbeheer en merkenwaarde bezig tot aan de consument.”

Op het gebied van transparantie, marketing en merken in de keten loopt de Nederlandse sierteelt nog ver achter ten opzichte van andere producten in het schap, vindt de directeur van Sion Orchids. „Wij moeten veel meer ons hok uit. Als we het op het gebied van marketing en schapbeheer beter gaan doen dan heeft de sierteelt in Nederland een gouden toekomst.”