De sturende werking van de veiling ontbreekt volledig

Blooming Breeders stopt ermee. De club voor veredelaars, handelaren, producenten en toeleveranciers houdt geen netwerkbijeenkomsten meer. Voor de organisatie van congressen of het oplossen van vraagstukken, blijft ze bereikbaar, laat voorzitter Berry Philippa weten. Hij vindt de samenwerking binnen de sierteelt onvoldoende. Royal FloraHolland zou daar meer aan moeten doen.

Waarom in de stand-by stand?

„We stoppen niet helemaal. Als er verzoeken komen om bij te dragen aan een gezonde sierteelt dan doen we dat. Het voltallig bestuur blijft aan. Maar we stoppen wel met de netwerkbijeenkomsten. Voor die bijeenkomsten hebben we interessante onderwerpen nodig. Dat wordt steeds lastiger. Daarnaast was de belangstelling voor de bijeenkomsten niet groot; steeds kwam dezelfde kern. Waar ben je dan nog mee bezig? ”

Jullie werden een steeds bredere organisatie en dan nu zo goed als stoppen?

„We begonnen met veredelaars en handelaren. Een van de doelstellingen was om die dichter bij elkaar te brengen. Dat is gelukt. Toen vroegen producenten en toeleveranciers of ze mochten aansluiten. Dat vonden we okay. We waren er voor de hele sector, dat is uniek. Je merkt bij alle platforms dat het ontbreekt aan een trekker en goede mensen. Wij hebben goede mensen, maar het kostte mij naar verhouding nog heel veel tijd. Ik ben ook met veel andere dingen bezig, cultuur, ouderenzorg en heb een eigen bedrijf. Ik heb nog mensen gepolst het voorzitterschap over te nemen, dat lukte niet.”

Je somde ooit de zwaktepunten van de sierteelt op waaronder de gebrekkige samenwerking. Hoe is dat nu?

„Die zwaktepunten zijn er nog steeds. De samenwerking in de sector is een stuk slechter dan 25 jaar geleden. Ik vind ook dat de sturende werking van de veiling volledig ontbreekt. Daar maak ik me grote zorgen over. 70% van de kwekers is klein en zij hebben de veiling nodig. Tegen hen heeft de veiling ooit gezegd: produceer maar een mooi product en wij garanderen afzet. Zij zijn nooit zelf de markt opgegaan. Dat zit niet in hun denksysteem. Maar er zijn meer zorgen. Grote retailketens verlangen meer duurzaamheid. Daar moet de sector echt aan werken. Het 300 woorden statement dat ik na afloop van Blooming the Future uitsprak is nog steeds van toepassing.”

Dit artikel verder lezen?

Uw voordelen

  • Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
  • Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
  • Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties