Column Marco van Zijverden: De spiegel voorhouden

De afgelopen periode is er veel aandacht voor uitspraken van Lucas Vos over het (te) grote aantal handelaren en het (te) lage innovatieve karakter van die handelaren op het gebied van consumentenbenadering. Het ter discussie stellen van het bestaansrecht van een groot aantal handelsbedrijven, gecombineerd met uitspraken over het vermeende lage innovatieve karakter van de handelsbedrijven, staat volgens ons haaks op de ambitie om het met elkaar nog beter te willen doen in de sierteeltketen, elke dag weer.

Met haar recente communicatie suggereert Royal FloraHolland spijtig genoeg dat wij ons als handelsbedrijven klaarblijkelijk die spiegel niet voorhouden en geen acties ondernemen. Dit is echter geenszins het geval. Deze uitspraken doen dan ook geen recht aan alle gezamenlijke inspanningen van kwekers, handelsbedrijven en internationale klanten. Hetzelfde geldt voor de substantiële financiële bijdrage, die wij daarbij als handel en kwekers doen om de marktplaats Royal FloraHolland, inclusief de onderliggende infrastructuur, in stand te houden.

De recente berichtgeving lijkt de aandacht af te leiden van de uitdagingen waar de sector zich daadwerkelijk voor gesteld weet. In het verlengde hiervan gaat het ook om de toekomstige rol en positie van Royal FloraHolland.

Graag roep ik Royal FloraHolland dan ook op om eerst zelf in de spiegel te kijken alvorens de sector een spiegel voor te houden. Zo is in het jaarverslag van Royal FloraHolland over 2016 te lezen dat € 22 miljoen is besteed aan ‘strategie 2020’ en € 11 miljoen aan reorganisatiekosten. Een totaalbedrag van € 33 miljoen, gezamenlijk gefinancierd door handel en kwekers. De vraag is dan gerechtvaardigd wat we hier als sector in de praktijk van terug zien.

Het antwoord is hoogst onbevredigend: geen optimale logistieke performance, geen investeringen in de aanschaf van karren in het seizoen, met als resultaat onnodige extra kosten voor de handel. Dit staat haaks op de concrete toezegging door Royal FloraHolland dat handel en kwekers juist een kostenverlaging van € 100 miljoen voor 2020 tegemoet konden zien.

Toegegeven, het is nog geen 2020, maar uit niets blijkt dat het die kant op gaat. Ondertussen wordt er volop geïnvesteerd in een veelheid aan projecten (China, Turkije, Let it Grow), maar blijft er grote onduidelijkheid over de toekomstige rol van Royal FloraHolland. Wij vinden het dan ook niet passend dat Royal FloraHolland zich nu negatief over haar klanten uitlaat en nadrukkelijk aangeeft dat ‘wij’ niet snel genoeg meebewegen met de veranderende wereld.

Niets is minder waar. Wij voelen de urgentie en hebben juist oog voor veranderende consumentenvoorkeuren en -gedrag. Wij werken intensief samen met onze kwekers en onze klanten om zo goed mogelijk in te spelen op deze marktdynamiek.

Via deze weg wil ik Royal FloraHolland dan ook oproepen om de spiegel ter hand te nemen. En recht te doen aan eerder gemaakte beloftes aan handel en kwekers, alsmede transparant te zijn over welke marktpositie zij voor zichzelf ziet weggelegd in de nabije toekomst. In het belang van Nederland Sierteeltland én onze gezamenlijke toekomst: blijf met elkaar juist de kracht van de samenwerking opzoeken.

Marco van Zijverden,

Algemeen directeur Dutch Flower Group

Abonneer
Laat het weten als er
guest
8 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hermen de Graaf
Hermen de Graaf
7 jaren geleden

Kritisch en keurig tegelijk met het accent op samenwerken, verbinden en ondernemen. #goedbezig Marco en DFG-familie. Benieuwd naar reactie en dan dit keer maar eens de RvC ipv het management

Marco van de Koppel-Horti Experience
Marco van de Koppel-Horti Experience
7 jaren geleden

Begrijpelijke en goed verwoorde reactie van Marco van Zijverden van de DFG, het kan zomaar dat veel sectorgenoten het gevoel van onbegrip herkennen. Ik wél in ieder geval, ondanks dat ik érg coöperatief ingesteld ben. Of misschien wel juist daarom. Het is logisch dat FloraHolland nieuwe markten en afzetkansen onderzoekt en probeert bereikbaar te maken voor haar leden en wellicht haar klanten. Het doordacht en verenigd te organiseren moet juist de kracht zijn van een coöperatie, 1+1= 3.
Maar ja, zowel energie en financiële middelen aanwenden om “nieuw land” te ontdekken in China en Turkije en andere genoemde initiatieven terwijl de organisatie “thuis” ook nog niet op orde is … over deze ogenschijnlijke onbalans kun je gerust je twijfels en vragen hebben.
Advies: werk hierbij altijd samen mét je ketenpartners en benut elkaars expertise, door het naar elkaar wijzen waar het fout gaat of hoe het anders had gemoeten boeken we als sector geen vooruitgang.

Van FloraHolland mag, gezien haar positie in de wereldmartk van bloemen & planten een initiërende en vlot acterende houding verwacht worden als het gaat om vernieuwen en innoveren. De kwekers, leden van coöperatie kiezen uiteraard doorlopend of ze willen en kunnen investeren in vernieuwen en innoveren op de kwekerij. Dit is uiteraard ook van toepassing bij de klanten van FloraHolland, de één gaat en kan echter wat sneller dan de ander en anderen kiezen voor een behoudende opstelling of voor een pas op de plaats.
Laat duidelijk zijn: de wereld om ons heen, het consumentengedrag en de technieken waarmee we de consument kunnen verleiden tot het kopen van bloemen en planten ontwikkeld zich al jaren in hoog tempo. Hierdoor komt het er wel op neer dat stilstand écht achteruitgang is … maar dat kan een (bewuste) keuze zijn.

Kijkend naar het bovenstaande heb ik wel een zorg:
Voor het goed organiseren van vraag & aanbod, informatie, logistiek, promotie, financiën en nog een aantal andere pijlers waarin FloraHolland in kan en moet uitblinken is kennis en kunde noodzakelijk. Kennis en kunde zit vaak in de mensen, je medewerkers…”mensen maken de zaak” Het verontrust mij dat ik veel te lang naar mijn zin waarneem dat FloraHolland tal van diensten waarmee ze juist zou moeten uitblinken afstoot of dusdanig versoberd dat ze uiteindelijk geen toegevoegde waarde meer hebben. Steeds vaker hoor je: Nee, “dat doen we niet meer” of “dat is onze rol niet meer”. Het doet gewoon zeer aan je ogen, écht!
In die zin herken ik dus het onbegrip van Marco van Zijverden van de DFG; maak nu eens duidelijk waar je wél van bent en ga dit dan ook verdomd…tot in het extreme… goed uitvoeren!

Carl van der Zwet
Carl van der Zwet
7 jaren geleden

Compliment voor dit betoog Marco van Zijverden! Laat de veiling eerst haar eigen huis op orde maken alvorens met modder te gooien naar haar omgeving.

Jan de Boer
Jan de Boer
7 jaren geleden

Complimenti and thanks aan het adres van Marco van Zijverden.
Zorgvuldig gekozen woorden richting Lucas Vos en de ledencooperatie rfh !
De spiegel ? De knuppel ? Reflectie ? Kies een eigen bewoording voor dit verhaal !

Nu de oplossing ?

Als kwekers elkaar niet vertrouwen. Enerzijds door de onduidelijkheid over waarom quickfix en aan de andere kant ben je met bepaalde product groepen elkaar behoorlijk aan het beconcureren ! De kwekers doen elkaar heel veel pijn doordat de producten zo veel op elkaar lijken. Digitaal en of ook nog fysiek ? Wat moet je doen ?
Als medewerkers rfh elkaar niet vertrouwen. Mag je mee de toekomst in of val je van het platform af ?
Als handelaren elkaar niet vertrouwen wat gezien de concurentie verhouding het minst opvallend is van deze opsomming.

Wat zou dan de bedoeling geweest zijn van Lucas Vos deze uitlatingen te doen richting de handel ? Heeft een journalist de zaken wel goed weergegeven ?

Wellicht kan de redactie Bloemisterij hier een artikel aan wijden ?

Het is ook niet raar eens te vragen aan de leden van de raad van advies en de leden van het rvc te vragen hoe deze woorden van Lucas Vos te duiden ?

Ik heb Lucas Vos leren kennen als een bijzonder intiligente man en hij beschikt over een uitstekende CV waar ambitie en leiderschap naar voren komen.
Dan is de vraag wat gaat er dan mis tussen de grootste afnemer dfg, de handel en rfh ?
Wat is daar anders geworden ?

Als wij ons als middelgroot tot klein bedrijf laten informeren bij onze accountmanager rfh ten overstaan van ons management horen wij een hele duidelijke boodschap !
2018 is het jaar van floramundo internationaal en gaat er naast de zo succesvolle koa een nog beter digitaal platfomr de markt bedienen.
Op mijn vraag wat zou jij hier aan doen als jij ons was ?
Dan zegt de man heel duidelijk ga zo dicht mogelijk op de kwekers zitten.
Laat dat nou precies dat gene zijn wat alle groente en ftuittraders deden die niet werden ingelijfd door de greenery !
Maar ik hoor U denken dat dit was toen in een andere tijd zonder internet zoals wij dit nu kennen. Een paar soortjes groente en fruit zijn niet de diversiteit die wij dagelijks voeren.

De melk kent minder prijs verschil per liter dan wijn.
De federgewicht tulpen kennen nog minder verschil in prijs dan melk.

Rik Vera de sympathieke belgische goeroe heeft op de tradefair afgelopen november een verhaal gehouden dat de wereld van nokia en kodac niet meer bestaat.
Zou dat het antwoord zijn op de vraag wat bedoeld de heer Lucas Vos met zijn reactie richting de handel ? Net als Kodac bestaat de handel straks gewoon niet meer !

Ik vraag onze vakjournalisten hier iets mee te gaan doen !
Alleen al het feit dat wij op een of andere manier al honderd jaar aan elkaar verbonden zijn is het wellicht een soort erecode elkaar goed te informeren.

Als je niet meer bestaat ? Hoe kan je dan nog samenwerken ?

Ben wel het hele weekend blij met de inzet van ons team en de prachtige bloemen die wij nu nog mochten versturen naar afnemers over de hele wereld.
Het was een feest. Het was echt genieten.

Goed weekend allemaal !

John Celie
John Celie
7 jaren geleden

Kritisch, helder en duidelijk Marco, de veiling heeft duidelijk zijn eigen plan maar het zou veel makkelijker en beter zijn om elkaars krachten benutten.

pim van den akker
pim van den akker
7 jaren geleden

heel goed en duidelijk stuk, complimenten Marco.!

Graag geef ik ook even mijn reactie vanuit een andere hoek! Ik als bloemdesigner reis de hele wereld over, en spreek en werk met alle partijen in onze prachtige sector, kwekers, veredelaars, handelaren, groothandels en ook de veiling zelf…. En ik verbaas mij keer op keer…. De tijd, de samenleving is anders nu….

Zoals er vaak “gesproken” word over de jeugd van nu, de kids, ze zijn zo individualistisch geworden, praten met elkaar in appjes, en snapchatten de dag door, ze komen niet meer buiten, leven online en spelen niet meer samen (uiteraard geld dit niet voor alla kids gelukkig) en groeien op in een maatschappij waar de druk om te “scoren” zeer hoog is…
Wij als sector doen precies hetzelfde! “we spelen niet meer samen buiten” we zijn allemaal voor ons eigen eilandje bezig, “pesten” elkaar online , “snapchatten er op los” (Het bijzondere van de snapchat toepassing is dat de ontvangen media slechts tijdelijk zichtbaar zijn bij de ontvangers, dit gaat van één tot tien seconden. Daarna verdwijnen de bestanden van de servers van Snapchat)
en kijken verdwaast als we erachter komen dat de wereld om ons heen veranderd is, dat we elkaar niet meer kennen en erkennen….

We moeten als Sector elkaar weer echt gaan erkennen, herkennen en vooral “samen buiten spelen”

Fons Verheijen
Fons Verheijen
7 jaren geleden
Antwoord aan  pim van den akker

Deelnemen aan discussie.
Geachte heer van Zijverden beste Marco,

Mijn complimenten!

Ook hier geld het volgende:

Alleen ben sneller! Maar samen kom je verder!!!!

Fons Verheijen
Fons Verheijen
7 jaren geleden
Antwoord aan  Fons Verheijen

Deelnemen aan discussie.

Geachte heer van Zijverden beste Marco,

Mijn complimenten!

Ook hier geld het volgende:

Alleen ben je sneller! Maar samen kom je verder!!!!