Een paar weken geleden heb ik een interessant gesprek gehad over klantwaarde en gedrag met Jelle Bouma, directeur van het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit in Groningen (RUGCIC). Het RUGCIC slaat de brug van wetenschappelijk onderzoek naar de praktijk in het bedrijfsleven.
Het doel hiervan is om recente en relevante klantinzichten te ontwikkelen en te delen met elkaar. Hierbij wordt de behoefte naar kennis vanuit beide partijen vervuld. Deze kennis kan ervoor zorgen dat de klanttevredenheid omhoog gaat, wat een positief verband heeft tussen omzetgroei, winstmarges en het risicoprofiel van uw bedrijf.
Alleen inzicht in de klantbehoefte is echter niet genoeg. Jelle en ik waren het erover eens dat betrokkenheid van medewerkers de sleutel is tot succes. Oftewel de medewerkers van uw bedrijf bepalen in hoeverre uw bedrijf succesvol is.
In de tuinbouw zien we veel technologische ontwikkelingen die uiteraard essentieel zijn, maar als we kijken naar onderzoeksresultaten, dan is sociale innovatie in het ontwikkelbeleid meer bepalend voor succes dan technologische ontwikkelingen. We kunnen dus stellen dat sociale innovatie, de betrokkenheid van medewerkers, naast klanttevredenheid, nog meer resulteert in hogere omzetgroei en winstgroei.
In de meeste bedrijven is arbeid nog steeds de grootste kostenpost. Als het gaat om ideeën bij concrete projecten ligt juist hier potentieel. Wie weet er handigere, slimmere, goedkopere en betere oplossingen dan de medewerkers die er dagelijks mee te maken hebben?
Heeft of werkt u in een dynamische organisatie, waar de kernwaardes van het bedrijf breed op tafel liggen? Betrekt u uw medewerkers op de werkvloer bij het management en welke zichtbare innovatieresultaten levert dit op? Deel deze kennis. Hier profiteert de hele tuinbouwsector van!
Bij MPS zien we steeds vaker de vraag naar aantoonbaar sociale verantwoorde producten. Laat met MPS-SQ en Fair Flowers Fair Plants zien dat u aan de eisen in de markt voldoet. Betrek ook uw medewerkers in het certificeringtraject.
Laat zien dat de betrokkenheid van uw medewerkers de sleutel is van jullie succes!