De afgelopen jaren maakten Arrangementen op Royal FloraHolland een opvallende groei door bij de kamerplanten. Vorig jaar steeg ze naar een tweede plek, achter phalaenopsis. Positivisme alom in de productgroep arrangementen. Exporteurs, eindklanten en consumenten vragen steeds meer kant en klare producten en het mag tegenwoordig ook nog wat kosten. „Drie planten in een potje plempen is verleden tijd. Het zijn kunststukjes geworden.”
De groei van de productgroep arrangementen bij Royal FloraHolland was groot in 2018: maar liefst +40% in stuks en omzet. Zowel klok als directe handel steeg. Deze cijfers behoeven wel enige nuance, weet Willem Rolvink. Hij is productmanager bij RFH. Sinds vorig jaar worden ook een aantal bol-op-pot codes onder arrangementen geveild: tête à tête, hyacint, narcis, muscari en bol overig. Dat verklaart echter slechts een deel van de groei. Rolvink: „73% van de groei van 40% komt door een stijging van de aanvoer van arrangementen die reeds in die productgroep geveild werden.” Bovendien kwamen er twee nieuwe leden-aanvoerders bij. De groei in 2018 maakt dat arrangementen met een jaaromzet via de veiling van €73 miljoen momenteel op 2 staat in de gewasgroep kamerplanten, op ruime afstand van phalaenopsis.
Meer dan €350 miljoen
Rolvink wijst erop dat het marktaandeel van RFH in arrangementen ’slechts’ 20% is. Vermenigvuldig je de voornoemde €73 miljoen met 5 dan komt de groep enigszins in de buurt van de €412 miljoen omzet die phalaenopsis realiseert. Hoewel daar weer de aantekening gemaakt dient te worden dat er wat vervuiling in de groep arrangementen zit. Niet alle arrangementen die direct via de veiling worden verhandeld voldoen aan de definitie voor arrangementen die de veiling hanteert. Wat is dan die definitie? Rolvink: „Iets is een arrangement als een plant minimaal twee toegevoegde waarden heeft. Bijvoorbeeld een pot met plant en bijsteker. Of een plant met een plant een pot. Soms doen kwekers er een pot om heen en noemen het arrangement. Voor de klok accepteren we dat niet, maar we kunnen niet alle directe handel controleren.”
Lees hier meer over de opmars van arrangementen in het digitale magazine van het Vakblad voor de Bloemisterij.