‘Crisis luchtvracht duurt nog wel twaalf maanden’

„Gebrek aan luchtvracht en hoge luchtvrachtprijzen gaan nog wel twaalf maanden duren.” Dat verwacht Graig Musson, algemeen directeur van het Australische bloemenimport- en exportbedrijf Wafex, dat in 26 landen op vier continenten actief is.

Musson sprak op de conferentie van AIPH over de coronacrisis. De Australiër is van Wafex dat met kantoren en kwekerijen in Australië en kantoren in Kenia, Ecuador en de VS in 26 landen actief is in de import en export van bloemen. De afgelopen maanden ziet Musson dat covid de grootste impact heeft op de luchtvracht van bloemen.

‘Belly is een bonus’

In maart en april viel de luchtvrachtcapaciteit met meer dan 30% terug doordat meer dan 3.000 passagiersvliegtuigen aan de grond bleven, rekent Musson voor. Daardoor konden veel bloemen niet gevlogen worden. De meeste van de passagiersvliegtuigen staan nog altijd aan de grond.

Een deel van het gat dat zij in de luchtvrachtcapaciteit achterlaten wordt vanaf mei ingevuld door extra vrachtvliegtuigen. Die zijn duurder. Musson: „Passagiersvluchten verdienen aan passagiers; vracht in de ’belly’ is een bonus (..)

Lees hier de volledige bespiegeling over luchtvracht van Graig Musson in het digitale magazine van de Bloemisterij.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties