Na de oproep van kwekerij Bejafleur (Huissen) waarin zij aandacht vroeg voor de dramatische verkoop van potplanten loopt het goed met de verkoop aan huis. „Het is een druppel op de gloeiende plaat, maar we moeten er wat van maken in deze crisistijd,” aldus kwekerszoon Roel Beijer (26). Maandag 23 maart is hij ook gestart met bestellingen bij consumenten in samenwerking met zijn vaste transporteur Selman.
Hoe loopt de verkoop aan huis?
„Dinsdag 17 maart ben ik hiermee gestart via een oproep op Facebook. Van dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 16 uur zijn we open. En nu komen er best wat consumenten op af. Het is mooi weer, en veel mensen zitten al thuis. We volgen de richtlijnen van de overheid voor de verkoop aan huis; we letten scherp op de afstand van 1,5 meter. We letten goed op, en spreken mensen eropaan als ze geen afstand houden tot elkaar. Er hangen hier grote posters op met de richtlijnen van de RIVM. Via een tikkie laten we iedereen betalen. Er komen mensen uit de regio Arnhem op af die ons al kennen, maar ook veel consumenten die ons via-via benaderen. Vanochtend zijn we geïnterviewd door TV Gelderland. Dit komt op radio en tv. Daarna verwacht ik nog wel meer aandacht voor onze verkoop. We mogen dus niet klagen.”
Je bent gestart met bestellingen bij consumenten. Hoe gaat dit?
„We leveren diverse potplanten aan consumenten. Die kunnen ze bestellen op onze website. Het plan was met een wagen te gaan rijden waar tien karren met planten in kunnen. We hebben dertig bestellingen met 1500 planten totaal bezorgd in de regio Arnhem. We rijden tot 50 kilometer vanaf onze kwekerij in Huissen. We bezorgen violen, geraniums, maar het is ook mogelijk om zantedeschia’s en oxalis te bestellen, of een combinatie van die bloemen. Veel op maat dus.”
Goed voor mijn psyche
Roel geeft aan dat er nog een miljoen planten in zijn kwekerij staan voor de komende tien weken. „En daar hebben we voorlopig geen klanten voor”, verzucht hij. „De verkoop aan huis en op bestelling is dus een druppel op de gloeiende plaat. Maar we moeten er toch wat van maken in deze crisistijd. Het is in ieder geval goed voor mijn psyche merk ik, iets positiefs doen met elkaar. Sommige planten zijn naar bejaardentehuizen in de regio gereden door lokale ondernemers die mij er een klein bedrag voor willen geven. Ook kwam er een man bij de verkoop aan huis die bij Kika werkt. Hij vroeg of hij wat planten kan sponsoren voor Kika. Dat is toch mooi.”
Hoe zie je de komende week voor je qua handel?
„Ik heb nog wat bestellingen voor de retail lopen, maar tachtig procent ligt hier echt stil. Normaal belever ik Duitsland en Engeland, maar door de lockdowns is dat nu een drama. Vanochtend heb ik een belrondje gedaan om de handel kwijt te kunnen. Het valt mij op dat iedereen elkaar de tent uit concurreert met enorme woekerprijzen. Dat zorgt voor hele slechte prijsvorming. Laten we dat niet doen. Houd vast aan je prijs!”.
Beijer geeft aan dat zijn transporteur Selman normaliter twee keer per dag naar de bloemenveiling reed, en dat hij zich nu volledig concentreert op de bestellingen aan huis. „Zij hebben exact hetzelfde probleem als wij, alleen een schakel verder in de keten.”
Verwacht je nog iets van de maatregelen van de overheid?
„Ik ben heel benieuwd. We zijn druk bezig om een noodkrediet aan te vragen bij de banken. Wij hebben nog geen planten hoeven storten, dat komt waarschijnlijk wel over 2 weken. Rond Pasen moet er echt wat weg hier. Alles wat nu met huisverkoop of bezorging weg kan is tot die tijd mooi meegenomen. In de huisverkoop loopt de afzet van violen vooral goed.”