Uit onderzoek onder 2000 consumenten blijkt dat slechts 10% van de ondervraagden de naam van bromelia kent. Na het het tonen van foto’s wordt de plant door veel consumenten wel herkend.
Eind 2017 is er een consumentenonderzoek uitgevoerd in opdracht van Gewascoöperatie Bromelia. In totaal zijn er 2000 consumenten in Duitsland, Frankrijk, Polen en Zweden ondervraagd.
Hoewel weinig consumenten de plant bij naam weten, geeft ongeveer de helft van de ondervraagden aan wel een bromelia te willen kopen als ze hem in de winkel zien staan. De bijzondere, exotische uitstraling spreekt mensen aan. Ook de prijs, lange bloeitijd en felle kleuren worden als positief ervaren. Rood is favoriet onder de meeste consumenten.
De ondervraagden verwachten dat de plant makkelijk te verzorgen is, maar het blijkt dat het niet voor iedereen duidelijk is hoe je dat precies moet doen.
Bromeliakwekers en -veredelaars gaan aan de slag met de resultaten van het consumentenonderzoek. Zij gaan bijvoorbeeld werken aan betere verzorgingsinformatie, de naam bromelia duidelijker communiceren als overkoepelende naam en informatie delen met retailers, detaillisten en groothandelaren.