Bloemenbureau Holland hield dit voorjaar samen met vijf internationale organisaties een Europese promotiecampagne voor de bloemen- en plantenverkoop. De resultaten van alle zeven landen zijn nu bekend. Of de verkoopcijfers groeiden door deze actie blijft nog onduidelijk.
De campagne Blijf Stralen werd dit voorjaar gehouden van 19 april tot en met 9 mei. Het was bedoeld om consumenten te verleiden om meer snijbloemen en kamer- en tuinplanten te kopen. Bloemenbureau Holland en haar partners kregen hiervoor 1,6 miljoen euro van de EU. In Nederland is een deel van dat bedrag besteed aan YouTube-reclames en promotiemateriaal voor bloemisten. Naast Nederland deden België, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk mee.
Nederland kocht weinig advertentieruimte in omdat de meeste aandacht ging naar Frankrijk en Duitsland. Deze landen kregen het grootste deel van de subsidie, zegt projectcoördinator Simone Dussine. „Daar worden meer bloemen en planten verkocht en wonen ook meer mensen. Nederland is vooral een exportland dat bloemen en planten levert aan andere landen.”
Vooral meer bloemen
De marketeer voor bloemen en planten deed onderzoek onder vierhonderd Nederlanders van 25 tot 54 jaar. Via een consumentenpanel van onderzoeksbureau Motivation vroeg Bloemenbureau Holland hoe gemotiveerd mensen waren om bloemen en planten te kopen vóór en ná het zien van de campagne. De resultaten: na het zien van campagnemateriaal was 17% van de ondervraagden meer gemotiveerd om bloemen te kopen. 16% overwoog meer tuinplanten aan te schaffen en 13% wilde meer kamerplanten in huis.
In het buitenland liggen deze percentages wat hoger. Van de ondervraagden in alle landen was 42% meer bereid om tuinplanten te kopen. Vier op de tien overwoog meer bloemen aan te schaffen. En 37% was meer gemotiveerd om kamerplanten te kopen.
Het gaat weer goed
Het geldbedrag komt uit een noodfonds voor promotie van landbouwproducten van de EU. Deze campagne moest de planten- en bloemenverkoop een boost geven. Door de coronacrisis kreeg de sierteeltsector harde klappen te verduren. Maar nu gaat het weer goed met de verkoop in de deelnemende EU-landen volgens Dussine. Of dat te danken is aan deze campagne, is niet zeker. „Het ging al goed voordat de campagne begon. Als dit eraan heeft bijgedragen, is dat mooi. Door de lockdown werkten mensen meer thuis en wilden ze het er leuker maken. Ze hadden meer geld voor planten en bloemen omdat ze niet op vakantie konden en ze gingen meer tuinieren.”
Daadwerkelijke verkoopcijfers heeft Bloemenbureau Holland niet paraat. Brancheorganisatie VBW kon ook niet zeggen of er meer snijbloemen en kamer- en tuinplanten zijn verkocht door deze reclamecampagne. „Maar als leden er niet enthousiast over waren, hadden we dat wel gehoord”, zegt algemeen directeur Marco Maasse.
Nieuwe campagne
Bloemenbureau Holland vroeg namens de zes organisaties subsidie aan en ontwierp de campagne. Als coördinator deed het Nederlandse bureau het meeste werk. De rest, brancheverenigingen, marketingbureau’s en belangenbehartigers in de sierteelt, gebruikten hun lokale contacten om de promotie daar onder de aandacht te brengen. En ze hielpen een handje mee waar dat nodig was.
Eerder dit jaar deed Bloembureau Holland een nieuwe subsidieaanvraag. Dit keer voor een promotiecampagne voor tuinplanten. Die vroeg het bureau samen aan met het Belgische agentschap VLAM, waarmee ze ook samenwerkten voor Blijf Stralen, en met onderzoeksinstelling Bodemkundige Dienst van België. Een subsidieaanvraag met vijf organisaties is niet meer aan de orde volgens Dussine. „Subsidie aanvragen met meer dan drie organisaties is heel ingewikkeld en het coördineren vraagt teveel capaciteit. Het is efficiënter te organiseren met een beperkt aantal partners.”