Toen in 2014 de Product- en Bedrijfschappen werden opgeheven, redde Royal FloraHolland het Bloemenbureau (BBH) van de ondergang. Promotie paste prima bij de sectorale activiteiten van de veiling. Via een transactieheffing brachten aanvoerders op de veiling de benodigde financiële middelen bijeen en kon een gereorganiseerd BBH door.
Discussie over nut en noodzaak van collectieve promotie is van alle tijden. De handel doet vanaf 2018 ook weer mee. Haar bijdrage werd mogelijk toen aan een aantal bezwaren tegemoet werd gekomen. Zo moest BBH meer verantwoording afleggen op basis van cijfers en bedrijven geholpen worden met het toepassen van campagnes in hun eigen verkoopstrategie. Uit onderzoek blijkt dat de campagnes gewaardeerd worden. ‘We need more Flowers’ en ‘Thanks plants’ doen de koopintentie van consumenten toenemen. Het is een welkome aanvulling op wat bedrijven individueel of in groepen doen aan promotie.
In het BBH-bestuur is drie jaar geleden, toen de handel net weer aan boord was, door RFH geopperd om BBH anders te financieren. Te veel ’freeriders’ zouden profiteren van de activiteiten. Een alternatieve financiering bleek niet realistisch. Nu mag de ledenraad zich over financiering van promotie buigen. Omdat het verdienmodel van RFH onder druk staat, wordt over een nieuw lidmaatschapsmodel én over de promotieheffing gediscussieerd. RFH prijst zichzelf uit de markt, aldus de directie. Ik kan mij, gezien alle discussies in de sector overigens niet voorstellen dat RFH zich alleen hierom uit de markt prijst, maar dat terzijde.
RFH staat nog steeds achter collectieve promotie zo laat men weten, maar de financiering daarvan moet BBH zelf maar regelen. Je mag van BBH verwachten dat zij, door haar activiteiten, zorgt voor draagvlak in de sector. BBH bestaat omdat de sector daar de meerwaarde van inziet. Het is dan ook aan de sector om de financiering van BBH organiseren. Als de inhoud niet ter discussie staat, waarom wordt dan het voortbestaan op het spel gezet?
Kom op ledenraad; toon moed en visie! Het huidige financieringssysteem is niet optimaal, maar voor nu wel de aangewezen manier om bijna €16 miljoen bij kwekers en handelaren op te halen voor dit type promotie. De stekker er uit trekken is té makkelijk.
Matthijs Mesken,
Directeur VGB
Lees hier meer columns van Matthijs.