De Zwitserse start-up Climeworks bouwt een installatie die CO2 uit de lucht haalt. De CO2 wordt geleverd aan een nabijgelegen glastuinbouwbedrijf voor de teelt van vruchtgroenten. Tijdens het project, dat start als een driejarige pilot, moet de installatie tussen de twee en drie ton CO2 per dag afvangen.
De techniek van CO2 afvangen wordt al toegepast in afgesloten ruimtes als onderzeeboten en ruimtecapsules. Climeworks gebruikt een vergelijkbaar proces: Direct Air Capture (DAC). Hierbij wordt normale buitenlucht door een vezelig sponsachtig filtermateriaal geduwd. Het materiaal is geïmpregneerd met chemicaliën uit ammonia, die zich binden aan CO2.
Wanneer het filter is verzadigd, wordt het gas vrijgelaten door het te verwarmen met restwarmte van een nabijgelegen afvalverbrandingsinstallatie. Vervolgens wordt het gas doorgesluisd naar een kas van 4 ha.
Kostbaar proces
CO2 afvangen uit de buitenlucht is een kostbaar proces. Dominique Kronenberg, directielid van Climeworks, verwacht de kosten onder $600 per ton te kunnen brengen. Hiermee is CO2 uit de buitenlucht halen nog altijd stukken duurder dan het afvangen uit rookgassen van industriële en elektriciteitscentrales, waar het gas ook nog eens driehonderd keer geconcentreerder is. Ter vergelijking: de kosten voor CO2 van Ocap liggen een factor 10 lager.
Climeworks is de eerste die de installatie op deze schaal uittest. Andere bedrijven, zoals Anthecy en Skytree werken hier ook aan. Ocap noemt het een interessante onwikkeling, maar zet er wel vraagtekens bij. „De techniek is in principe hetzelfde als het afvangen van CO2 uit rookgassen”, zegt woordvoerder Robert Jan Pabon. „Waarom zou je zo veel geld steken in CO2-afvang uit de buitenlucht, terwijl even verderop een schoorsteen staat waar geconcentreerde CO2 uit komt?”
Kronenberg van Climeworks ziet ondanks de prijs verschillende voordelen. „Het voordeel van het halen van CO2 uit de buitenlucht is dat je het overal op de planeet kunt doen. Je bent niet afhankelijk van een CO2-bron, dus je bent geen hoge kosten kwijt om de CO2 te transporteren naar waar die nodig is.”