Afgelopen weken waren er relevante tuinbouwbeurzen zoals de IPM in Essen en de Fruit Logistica in Berlijn. Wat mij daar mede opviel, is dat de opkomst van circulaire en de focus op duurzame verpakkingen. De verpakkingsindustrie, machinebouwers en afvalverwerkers staan klaar om met circulaire verpakkingsoplossingen te komen voor de mooie producten uit de sierteelt en agf-sectoren.
Tijdens het bezoek aan de IPM viel mij op dat veel ondernemers aan de slag zijn met circulaire verpakkingsoplossingen van kartonnen trays, papieren hoezen tot recyclebare stapeling. De stands waar deze oplossingen getoond werden, grossierden in extra aandacht van bezoekers. De nieuwsgierigheid is bij velen gewekt. Naast enthousiasme zijn er de praktische nadelen van papieren hoezen. Deze zijn dusdanig ’dicht’ dat de sierwaarde van het product niet meer is te zien. Ook is de houdbaarheid niet altijd even consistent. Ik vermoed dat beide argumenten naast de meerkosten bij veel telers nog de rem is om hiermee aan de slag te gaan.
In Berlijn waren in de agf-branche dezelfde trends waarneembaar. Fruitcoöperatie Fruitmasters kwam met een volledig papieren recyclebare appelverpakking. Ook bij de Nederlandse leverancier Java geen gebrek aan aandacht. Deze leverancier van verpakkingsmateriaal kreeg veel aandacht voor hun sleevemachines en dozenvouwers. Eenmalig gebruik van plastic is nog niet weg te denken in de AGF-branche, maar dat er stevig meters worden gemaakt om over te stappen op 100% recyclebare oplossingen is wel duidelijk. Ik vermoed dat de beelden van plastic soep die bij veel huiskamers dagelijks via de beeldbuis bij ons binnenkomen, ons allemaal een extra duw in de rug geven.
Het laatste voorbeeld dat ik wil geven is het Circular initiatief van een afvalverwerker en enkele sierteeltbedrijven gelegen op het veilingterrein in Aalsmeer. Zij kwamen bij ons langs voor de financiering van de marktintroductie van circulaire tuinbouwverpakkingen. In deze oplossing wordt de hele keten betrokken. Dat is mijns inziens een belangrijk onderdeel van de haalbaarheid van deze businesscase.
Kort gezegd worden de plastic afvalstromen van grote Europese supermarkten en Royal FloraHolland gesorteerd, verwerkt en 100% gerecycled tot nieuwe herbruikbare en opnieuw recyclebare verpakkingsoplossingen voor bloemenhoezen, exportverpakkingen van rozen uit Afrika, stapeltrays, klapkratten en pallets. Daarmee kan in theorie een 100% circulaire oplossing worden bereikt door afval te zien als kans voor de oplossing van een belangrijk mondiaal vraagstuk. Ik sprak vanmorgen één van de initiatiefnemers achter Circular en ook zij hebben niet te klagen over aandacht.
Wat wil ik nu zeggen met deze bloemlezing aan voorbeelden. Naast transparant en verantwoord telen via keurmerken zijn veel ondernemers bewust aan de slag met oplossingen voor het verpakkingsvraagstuk van de sierteelt en agf-keten. We zien toepassingen die al heel concreet en toepasbaar zijn, ook zien we voorbeelden die nog in de ontwikkelfase zitten. Mogelijk is voor u de kosten-baten analyse een belangrijk argument om nog even niets te doen, maar ik vermoed dat de ontwikkelingen in de verpakkingsindustrie en de consumentenacceptatie dusdanig snel gaan, dat uw eindafnemer met een jaar zegt dat hij uw product niet meer wil hebben in de huidige verpakking. Niet omdat er iets mis mee is, maar simpelweg omdat u niet in staat bent om een circulaire verpakkingsoplossing te bieden. Daarom mijn vraag, staat u al aan op circulaire verpakkingsoplossingen?