Chrysantenvak stemt in met extra promotieheffing

Chrysantentelers verhogen hun afdracht voor gewaspromotie met 0,015% tot 0,075% over hun omzet voor de periode 2017-2020. Insteek is om zodoende ook subsidie uit Europa mogelijk te maken.

Tijdens de productbijeenkomst chrysant op 11 mei op Keukenhof brachten telers hun stem uit. Na telling bleek 94,9% van de uitgebrachte stemmen bereid is om 0,075% van hun veilingomzet (€75 per ton omzet) af te dragen voor het promotieplan Chrysant 2017-2020. Stichting Chryson heeft het plan voorbereid met steun van de FPC, het collectief Chrysant NL, de landelijke gewascommissie chrysant en FloraHolland.

De telers stemden tevens voor 100% in met het voorstel om het extra geld dat in 2016 bijeengebracht is voor promotie toe te voegen aan het budget voor 2017. Feitelijk betalen de chrysantentelers namelijk al sinds begin 2016 een heffing van 0,075%  over hun omzet bij veiling Royal FloraHolland. Dat heeft te maken met een aanvraag voor steun uit de EU. De Europese Unie heeft geld voor consumentenpromotie/exportbevordering, mits de indieners van het plan zelf een deel (30%) van het promotiebudget bijeenbrengen. De bestaande b2b-promotie wilde het chrysantenvak echter behouden toen eind 2015 het vorige promotieplan chrysant afliep. Daarom werd een nieuw plan gemaakt waarin zowel voorzetting van de b2b-promotie als b2c, ofwel promotie richting consumenten, onderdeel is. Voor het realiseren van voldoende budget werd de 0,06% promotieheffing verhoogd met 0,015% tot 0,075%.

Terugbetalen

Afspraak was dat de telers die 0,015% terug zouden krijgen, als de EU de aanvraag niet honoreerde. De afwijzing kwam, maar nu geven de telers dus aan dat zij het betaalde geld over 2016 niet terug hoeven, maar voor de promotie van chrysant willen bestemmen. Het geld zal besteed worden aan b2b-promotie in Engeland

Er is dit jaar een nieuwe aanvraag ingediend voor EU-subsidie. Als de EU het promotieplan voor chrysant honoreert, dan komt jaarlijks 7 ton beschikbaar. De helft is voor consumentenpromotie in Engeland, de andere helft zal besteed worden om consumenten in Duitsland te activeren tot aankoop van chrysant. De afgelopen 12 jaar was Duitsland al kernland in de b2b-promotie van chrysant. Overigens doen ook alle veredelaars van chrysant mee aan de promotie. Zij dragen samen hetzelfde bedrag af als de telers.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties