‘In China denk je wel tweemaal na voordat je appt in de auto’

Je leest er vaak over, het wel of niet appen tijdens het autorijden. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat dat echt niet kan. Bellen mag alleen handsfree, terwijl je om te bellen nog steeds je ogen kan gebruiken voor het verkeer. Appen kan echt niet, je gebruikt je handen, maar ook je ogen om berichten te lezen en te typen. Niet goed dus.

Wat me daarom pas verbaasde was een artikel in de krant, de Nederlandse, De Telegraaf. Ging over slimme stoplichten in Delft, die geven via een app informatie of de stoplichten op je route op rood staan als je daar aankomt, of hoe hard je moet rijden om in een groene golf te belanden. Of als je voor rood staat, hoe lang dat nog gaat duren.

Mooie vindingen allemaal, techniek staat voor niets. Op deze manier moet je echter wel je telefoon of navigatie bedienen of uitlezen. Al rijdende, dus volgens mij niet echt een goed plan.

Verkeerslichten in Nederland lopen sowieso achter, vind ik. Als je hier in China kijkt hebben we ook gewoon rood, oranje en groen. Rond of soms met een pijl, maar het idee is hetzelfde. Rood is stoppen, groen doorrijden, oranje is gas geven of remmen.

Echter, er zijn twee grote verschillen met Nederland. Ten eerste staan ze aan de overkant van het kruispunt. Dat is veel beter dan in Nederland, waar je je schuifdak open moet doen als je vooraan staat. Anders zie je het stoplicht niet.

Een ander groot voordeel van China zijn de ‘aftellers’ naast het stoplicht. Stoplicht staat op rood, ernaast heb je een digitale afteller. Is die bij 0 dan wordt het groen. Hetzelfde gebeurt trouwens voor als het groen is. Telt af tot wanneer het weer rood wordt. Dat werkt top. Dan kun je zeg maar bij 3 alvast beginnen met de auto in de versnelling te zetten, handrem eraf, raam dicht, telefoon, scheerapparaat en andere technologie opbergen en bij groen direct rijden.

In China kan veel, echter in het verkeer kan bijna niets. En omdat toch alles nog gebeurt, hang nu alles echt vol met camera’s en ze letten op alles. Camera’s zien of je je telefoon in hand hebt. Zo ja, boete en punten kwijt. Zelfde voor gordel wel of niet om, door rood rijden, te hard rijden, spookrijden en achteruit op de snelweg. Alles wordt gefotografeerd.

De boetes vallen wel mee, je verliest echter ook voor elke overtreding drie punten of meer. Van de twaalf. Die twaalf punten zijn dus snel op. Nu is er wel een handeltje in punten. Mensen die nooit rijden, maar wel een rijbewijs hebben nemen tegen betaling jouw puntenaftrek over. Overtreding staat op naam van kenteken, niet op naam van wie er rijdt. Dat kan dus. De punten zijn echter vele malen duurder dan de overtreding. Dus het doel is bereikt, je denkt nu wel twee keer na voordat je naar je telefoon grijpt als een riedeltje alweer een nieuw bericht aankondigt.

Cok Harteveld,

General manager, Van Berg RoseS, China

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties