De World Ornamental Horticulture Summit, die AIPH organiseerde met onze partners, maakte weer duidelijk dat China een sierteeltsector en een markt voor bloemen en planten heeft die niet genegeerd kunnen worden.Cijfers en voorbeelden van Alibaba helpen om dit in perspectief te zetten. Dit platform verkoopt 25 miljoen verschillende producten via 400.000 bloemenwinkels. Alibaba pakt alle problemen, die internetverkoop van planten met zich meebrengt, aan. Ze ontwikkelt een nieuw logistiek platform dat ervoor zorgt dat thuisbezorging binnen 7 tot 8 uur na bestelling in alle grote steden in China plaatsvindt. Een bollenverkoper verkocht door een promotie zijn complete voorraad van 3.800 pakketten in een minuut via Alibaba.Het is een misvatting om te denken dat de Chinese markt vooral interessant is voor kamer- en balkonplanten. De meeste mensen wonen in de stad in appartementen en maar een klein percentage van de mensen heeft een tuin. Maar een klein percentage van een groot aantal mensen is nog altijd een groot aantal. Daardoor is de markt voor tuinplanten en de afzetmarkt voor tuincentra ook enorm.
Voor de eerste keer signaleerden we een significante verandering in de benadering van intellectueel eigendom. De Chinese regering maakt grote stappen in de implementatie van de bescherming van kwekersrechten. Dit geeft een grotere zekerheid voor buitenlandse veredelaars – maar misschien nog invloedrijker – het maakt de weg vrij voor wanneer China eigen variëteiten wil verkopen en zelf afhankelijk wordt van kwekersrecht.
Het hoge niveau en aantal deelnemers aan de Summit benadrukten het belang van de sector op dit moment. Ik had het voorrecht om aan de zijde van de Chinese premier Li Keqiang te spreken tijdens de sluitingsceremonie van de Expo 2019 Beijing. In zes maanden tijd ervoeren 9,34 miljoen bezoekers deze 500 ha grote tuinbouwexpo en miljoenen Chinezen zagen de uitzendingen op tv. China weet dat tuinbouw ertoe doet voor een gezonde toekomst. Het is de kern van China’s ‘ecologische beschavingsconcept’.
Veel sectoren houden China goed in de gaten en stappen in wanneer dat mogelijk is. Tuinbouw zou hier geen uitzondering op moeten zijn.
Alibaba pakt alle problemen aan
Bernard Oosterom,Voorzitter van AIPH