Allemachtig wat een weken! Het is nog steeds een chaos in de luchtvrachtwereld. Eerst orkaan Irma, toen Maria en nu ook nog een lokale pilotenstaking. Hoe ontregel je de bloemenexport? Zo dus. Er is sprake van een heus sneeuwbaleffect, dat we lange tijd niet hebben meegemaakt.
We zagen het natuurlijk al aankomen toen Irma op Miami afstevende. De halve stad werd geëvacueerd, vrachtvluchten van en naar Miami werden geschrapt en ook wij hebben daardoor noodgedwongen veel zendingen moeten annuleren.
Irma was nog niet voorbij, of Maria kwam er achteraan. En ondanks dat Maria niet over Florida maar over Puerto Rico trok, heeft ook deze orkaan veel schade aan onze sector toegebracht. Puerto Rico is namelijk tezamen met Miami de belangrijkste tussenstop in de regio voor wat betreft trans-Atlantische vluchten. Hier wordt veelal brandstof bijgetankt en wordt er van bemanning gewisseld. Nu kunnen die vluchten wel worden omgeleid via andere eilandjes in het Caribische gebied zoals Curaçao, maar dat lost het probleem met de crew niet op. Er zit niets anders op dan door te vliegen met dezelfde bemanning. Maar dat kan pas nadat de piloten hun verplichte uurtjes rust hebben gehad, vaak 24 uur later.
Tot slot zijn er in Colombia sinds afgelopen week stakingen aan de gang bij ’s lands grootste maatschappij Avianca. Honderden piloten hebben hun werk neergelegd in afwachting van hogere lonen, waardoor ook hier nog eens veel vrachtvluchten zijn uitgevallen. Dat konden we er net even niet bij hebben. Het tekort aan ruimte is zo groot, dat luchtvrachtmaatschappijen er handig op inspelen en hun tarieven verhogen. Vorige week was de situatie zelfs zo nijpend, dat we voor een chartervlucht van Quito naar Los Angeles meer dan 3 dollar per kg hebben moeten betalen. Dat is bijna het dubbele van het normale tarief.
Het geduld van de bloemisten raakt ook langzaam op, want die hebben doorgaans geen begrip voor vertraagde vluchten of incomplete leveringen. Bij hen gaat het er simpelweg niet in, dat natuurfenomenen van al weer dagen terug nu nog steeds van grote invloed zijn.
Het laat maar weer eens zien hoe kwetsbaar de internationale bloemenhandel is.
Victor van Dijk
Area Manager Zuid-Amerika FleuraMetz,