De aanleg van de Blankenburgtunnel, die het Westland met de Rotterdamse haven moet gaan verbinden, is niet meer nodig. Dat concludeert onderzoeksbureau CE Delft op basis van nieuwe scenario’s uit 2015. Uit het onderzoek blijkt dat de verkeersdrukte rond Rotterdam in de toekomst lager uitvalt dan de scenario’s uit 2006 – waarop de aanleg van de tunnel is gebaseerd – voorspelden. Het tv-programma EenVandaag presenteerde de uitkomsten van het rapport op 13 september.
Het nut van de geplande tunnel met bijbehorende snelweg (A24) – een investering van € 1,2 miljard – is volgens de nieuwe scenario’s veel kleiner dan waar verantwoordelijk minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu (I&M) vanuit gaat.
Diverse natuur- en bewonersorganisaties – waaronder Natuurmonumenten, Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland en de Midden-Delfland Vereniging – tekenden in mei beroep aan bij de Raad van State tegen het Tracébesluit voor de Blankenburgtunnel. De organisaties vinden dat de minister onvoldoende heeft gekeken of er alternatieven mogelijk zijn. In dat kader lieten ze nieuw onderzoek uitvoeren. In de uitzending van EenVandaag liet het ministerie van I&M weten dat de minister niet kan reageren op het nieuwe onderzoek „omdat de zaak onder de rechter is”.
Westland en Voorne
Uit het nieuwe onderzoek blijkt ook dat de aanleg van de Blankenburgtunnel tot een toename van het verkeer in het Westland leidt. Per etmaal gaat het om drieduizend personenauto’s en zeshonderd vrachtwagens. Ook op Voorne neemt de verkeersdrukte toe met vier- à vijfduizend personenauto’s per etmaal.
De natuurorganisaties ervaren de nieuwe cijfers als ondersteuning van hun pleidooi om af te zien van de aanleg van de Blankenburgtunnel, die vanaf 2024 de A20 met de A15 zou moeten verbinden. De tunnel met bijbehorende snelweg brengt leidt volgens hen tot een grote aantasting van natuur, milieu, landschap en recreatie in Midden-Delfland.