De subsidieregeling voor de vervanging van bestelauto’s van ondernemers door emissieloze voertuigen is onvoldoende. Dat levert problemen op als gemeenten in 2025 overgaan op emissieloze zones, zeggen VNO-NCW en MKB-Nederland in een internetconsultatie over de subsidieregeling.
De subsidieregeling is goed voor 44.000 nieuwe, emissieloze bedrijfsvoertuigen. Het totale wagenpark in Nederland telt echter zo’n 950.000 bestelauto’s. Ongeveer de helft heeft Euroklasse 4 of lager. „Deze ondernemers worden met een overmachtssituatie geconfronteerd als gemeenten vanaf 2025 nul-emissiezones invoeren voor stadslogistiek.”
Ontheffing
Naast een groter budget zouden er volgens de ondernemingsorganisaties ontheffingsmogelijkheden moeten komen voor ondernemers die in een nul-emissiezone zijn gevestigd of afhankelijk zijn van bedrijfsactiviteiten in zo’n zone. Gemeenten kunnen ook zelf een financiële tegemoetkoming aanbieden.
Aangezien er verschillende soorten ondernemers zijn met bestelauto’s, moet er volgens VNO-NCW en MKB-Nederland een verdeelsleutel komen als er te veel subsidieaanvragen binnenkomen. „Uitgangspunt moet zijn dat ondernemers met maar één aanvraag niet automatisch worden afgewezen. Ook de ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’-systematiek moet uit de regeling, aangezien kleinere bedrijven meer tijd nodig hebben voor een aanvraag.”