De gemeente Zuidplas en de provincie Zuid-Holland, bijgestaan door een brede coalitie van partijen uit overheid en bedrijfsleven, pleiten bij verkeersminister Melanie Schultz voor een versnelde verbreding van de A20 tussen Gouda en Nieuwerkerk aan den IJssel. Tijdens een lobbybijeenkomst op 9 september gaven zij aan bereid te zijn tot publiek-private samenwerking als de wegverbreding daarmee in 2022 kan starten, in plaats van pas na 2026, zoals nu gepland.
Het snelwegdeel tussen Gouda en Nieuwerkerk aan den IJssel is onder meer van belang voor het bloemen- en plantentransport vanuit Nieuwerkerk en de zogeheten B-driehoek (Bergschenhoek, Berkel-en-Rodenrijs en Bleiswijk). Het stukje A20 staat op nummer twee in de file top 50. Ter hoogte van Nieuwerkerk gaat de snelweg over van drie naar twee rijbanen, wat wekelijks voor ongelukken zorgt en files. Ook zijn de rijbanen er smaller dan gemiddeld waardoor het tracé geen 130 km-weg is. Dat alles verslechtert de doorstroming en leidt regelmatig tot verkeersinfarcten op rijkswegen, provinciale wegen en het lokale wegennet in de omringende gemeenten.
Minister Schultz werd vorig jaar door de Tweede Kamer via een motie verzocht zo snel mogelijk met de verbreding te beginnen. Naar aanleiding daarvan laat Schultz momenteel studie doen naar een verkenning. Verwacht wordt dat zij in het eerste kwartaal van 2017 besluit over het al dan niet uitvoeren daarvan. Geeft zij groen licht, dan zal de daadwerkelijke verbreding echter niet eerder starten dan in 2026–2028. De lobbypartijen vinden dat te ver weg en bepleiten een snellere aanpak.
Lobbypartijen
De lobbypartijen die een versnelde verbreding van de A20 tussen Gouda en Nieuwerkerk willen, zijn: provincie Zuid-Holland, gemeente Zuidplas, LTO Nederland, TLN, EVO/FENEDEX, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, ANWB, VNO-NCW, Deltalinqs en de omliggende gemeenten en bedrijven in de provincie. Daarnaast steunen de Kamerleden Salima Belhaj (D66), Erik Smaling (SP), Barbara Visser (VVD) en Duco Hoogland (PvdA) de wens voor versnelling eveneens.