Op 1 februari opent kwekerij Sap in Heemskerk weer zijn deuren voor de verkoop van violen, primula’s en een breed assortiment perkgoed aan particulieren. Het is de enige wijze waarop de geteelde gewassen aan de man worden gebracht.
Aan de verkoop van kerstbomen merkte Sap al dat de verkoop van sierteeltproducten weer in de lift zit. „Ze mochten weer groter en duurder zijn.” Vandaar dat hij positief gestemd is, mede omdat het goed gevroren heeft en het perkgoed de nachtvorsten niet hebben overleefd en dus vervangen gaat worden. „Als nu het voorjaarsweer gaat meezitten, dan ben ik zeer positief gestemd”, aldus Sap.
Sociale media
Verder plukt de kwekerij steeds meer de vruchten van de inspanningen van zijn vrouw Agnes om onder meer via Facebook en Instagram meer jongere consumenten te trekken. Niet met acties, maar met informatieve wetenswaardigheden rond gewassen. „De gemiddelde leeftijd van het koperspubliek ligt wat hoger en vele bezoekers zijn vaak al jaren vaste klant. Het is dus belangrijk ook jong publiek aan te trekken. Dat vraagt een andere manier van adverteren.”, schetst Sap.
Twijfelende student
Adverteren doet hij momenteel ook om aan nieuw personeel te komen. Bij kwekerij Sap werkt drie man vast personeel; Sap is in lokale kranten zes aanvullende werknemers aan het werven. Studenten die hun studie gestaakt hebben en per september een nieuwe oppakken, hebben zijn voorkeur. „Het zijn de ideaalste kandidaten voor het tijdelijk werk dat ik te bieden heb. Van hen kan je erop aan dat ze de gehele voorjaarspiek blijven hangen. Andere tijdelijke krachten vertrekken, zodra ze vast of over een langere periode werk kunnen vinden”, beweert Sap.
Hij merkt tevens met het aantrekken van de economie dat personeel weer moeilijker is te vinden. Gelukkig kan hij jaarlijks terug blijven vallen op een Roemeens echtpaar en twee dames. En ook al is zijn vader 70, hij blijft eveneens zijn steentje bijdragen.
Lees aanstaande vrijdag een uitgebreidere bedrijfsreportage over kwekerij Sap in het Vakblad.