Blueroots, het digitale vraaggestuurde platform is aan het opschalen. Dit zei mede-initiator Marcel van der Hoeven op 13 juni op het KP Holland FlowerTrials Lunch Event.
Hij noemt de voortgang van Blueroots succesvol. Daarmee bedoelt hij de al reeds bekende 22 aangesloten handelsbedrijven die samen circa van de 50% Nederlandse sierteeltexport vertegenwoordigen. Achter deze 22 zogenoemde ’founding partners’ zitten tussen de 50 en 60 bedrijven. Verder doen de eerste telers (voorzichtig) zaken via Blueroots. Hoeveel dat wil Van der Hoeven nog niet prijsgeven.
Wel dat zowel nationale als internationale telers al rechtstreeks aankloppen bij het platform om te gebruiken voor hun afzet en het ontvangen van verkoopinformatie. Van der Hoeven vindt dat zelf verrassend. Blueroots verwijst ze dan door naar de founding partners. Als deze partijen dit aanbod gebruiken voor het invullen van de vraag van hun klanten, kunnen ze worden aangesloten op Blueroots. „Deze werkwijze hanteren we om niet uit de bocht te vliegen met te veel aanbod en te weinig vraag. Tussen vraag en aanbod moet geen onbalans ontstaan.”
Waarmee Blueroots met name bezig is, is om handelsbedrijven en kwekers aan te sluiten. Een proces waarvan Van der Hoeven hoopt dat het aan het einde van het jaar gerealiseerd is. Daarnaast wordt het platform in volle vaart doorontwikkeld.
Over de eventuele koppeling tussen Blueroots en Floriday, de aanbodsbank van FloraHolland, zijn verder geen ontwikkelingen te melden, aldus Van der Hoeven.
Invloed van telers
Uit de zaal kwam een vraag hoe groot de invloed van telers op het platform is. Even groot als die van handelsbedrijven antwoordde Van der Hoeven. „De vraag begrijp ik, maar beide partijen hebben invloed op de ontwikkeling van Blueroots. Dat de founding partners voor startkapitaal hebben gezorgd, geeft hen geen meer zeggenschap. Er worden competitieve prijzen gehanteerd, maar Blueroots is geen cashmachine en zal dat ook zeker niet worden”, garandeert Van der Hoeven.
En wat betreft invloed van telers sluit hij niet uit dat ze op den duur aandeelhouder van Blueroots kunnen worden. „Blueroots wil een eerlijk en open boek voor iedereen zijn, waarbij telers en handelsbedrijven weten waarbij ze zich aansluiten. Voor elk platform of aanbodsbank vind ik dat zowel telers als handelsbedrijven er een goed gevoel bij moeten hebben”, zegt Van der Hoeven.
Nog twee te gaan
De komende twee dagen houdt KP Holland nog twee Lunch Events. Morgen, 14 juni, is gastspreker André van Kruijssen, directeur veiling Holombra, Brazilië. Hij spreekt over internationale samenwerking. De laatste FlowerTrialsdag, 15 juni, spreekt Frans Krens, onderzoeker Wageningen University & Research over innovaties in de veredeling. Beide events beginnen om 12.15 uur.