Blueroots gaat de komende periode telers benaderen met de vraag of zij zich willen aansluiten op het platform. Het betreft Nederlandse en internationale kwekers.
De 22 ‘founding partners’ van Blueroots hebben een shortlist van kwekers opgesteld. Op deze lijst staan zo’n 200 kwekers, waarvan 89 uit Nederland, maar daarnaast zullen er ook leveranciers uit bijvoorbeeld Ecuador, Kenia, Ethiopië benaderd worden.
Marcel van der Hoeven gaf op de bijeenkomst van Floricode aan dat zij bloemen en planten niet als commodity willen presenteren, maar dat er duidelijke specificaties aan de producten meegegeven kunnen worden. „Er is zoveel meer dan lengte en gewicht. Samen met kwekers moeten wij gaan invullen wat hun onderscheidend vermogen is. Bij de huidige platformen is de data niet goed op orde. Het onderscheid tussen kwekers die het goed doen en minder goed doen, komt niet voldoende tot uiting.”
Van der Hoeven benadrukte dat ook klanten informatie moeten gaan uitwisselen. Dat is verplicht. Telers krijgen via Blueroots inzicht in welk land, in welke plaats en bij welk type klanten het product is afgeleverd.