’Bloomon moet telers franchisers maken’

Volgens financieel expert Krista Luijten van ABN Amro kan Bloomon doorgroeien tot wereldmerk als zij telers franchisers maakt. Nog een tip: ga samenwerken met bedrijven die zich richten op dezelfde doelgroepen.

Luijten, verantwoordelijk voor innovatie op de afdeling risicomanagement bij ABN Amro, mag zich een jaar lang de beste finance professional van Nederland noemen. Ze won onlangs de derde editie van The Challenge Finance, een evenement dat Yacht Finance, Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio organiseren. Vier financieel expert moesten dit jaar de jury overtuigen met een plan om van bloemenservice Bloomon het eerste global flower brand te maken.

Bloomon-medeoprichter Koen Thijssen was onder de indruk van Luijtens oplossingen, maar had ook iets meer ambitie verwacht. De franchiseformule typeert hij als een heel innovatieve oplossing waar Bloomon zeker naar zal kijken. Meer details over de toekomstige stappen van het bedrijf wil het bedrijf nog niet prijsgeven.

Franchisemodel is schaalbaar
Volgens Luijten is het een goed idee om een franchisenetwerk op te tuigen van kwekers. ‘Als je een échte Bloomon-kweker bent, voel je je meer betrokken bij het product’, legt ze uit in een verslag van de bijeenkomst in het FD. ‘Ze dragen het logo waardoor ook de zichtbaarheid toeneemt.’ Daarbij is het met franchisenemers een stuk makkelijker om afspraken te maken over prijs en kwaliteit. Het grote voordeel van een franchisemodel is volgens Luijten de schaalbaarheid. ‘Als je straks naar Amerika of Azië wil uitbreiden, dan kun je het model zo uitrollen.’ Ze adviseerde om per continent samen te werken met lokale kwekers. ‘Daarmee geef je ook duurzaamheid een goede plek.’

Luijten benadrukte tevens dat ‘gezonde en gerichte’ groei gewenst is, waarbij internationaal opschalen niet moet gaan met een duur eigen distributienetwerk per land. Ze pleitte voor samenwerking met bestaande bedrijven die zich richten op dezelfde doelgroepen. Dit zogenoemde cross selling kan bijvoorbeeld door samenwerking met HelloFresh, de bezorgdienst van luxe voedselpakketten, die al actief is in Europa, Amerika en Australië. ‘Zij heeft al gekoelde auto’s en komen aan de deur op flexibele tijden.’

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties