Blooming the Future maakt statement voor toekomst sierteelt

Voorzitter van Blooming Breeders Berry Philippa presenteerde gisteren op het slotcongres van Blooming the Future een visie/ statement op de toekomst van de sierteelt. Nadruk lag op samenwerking, vernieuwen, duurzaamheid, marketing en denken vanuit de consument.

Het 300 woorden statement voor de sector dat Berry Philippa aan het eind van het slotcongres uitsprak luidde als volgt;

„De sierteeltsector moet je zien als een cruiseschip. Als de machines vastlopen dan zal de cruisetocht volledig stranden. Essentieel is een goede samenwerking tussen kapitein en bemanning.

Als je niet kunt delen, dan kun je ook niet vermenigvuldigen. We moeten elkaar de successen gunnen. We blijven elkaar beconcurreren maar we wantrouwen elkaar niet. Ga wel uit van je eigen plan en je eigen doelen. Niet zoals bij de kip die tegen het varken zei: „Laten we samenwerken dan maken we een uitsmijter spek”. Het varken ging de pijp uit en de kip bleef met het lege ei zitten.

De sierteeltsector zal meer moeten reizen; en dan als metafoor voor leren, groeien en vernieuwen. Reizen is meer dan genieten van fraaie uitzichten. Het is een voortdurende en diepgaande verandering van ideeën. Durf te leven, en leven is het meervoud van lef.

De focus zal moeten komen te liggen op duurzaamheid. Duurzaamheid moet vertaald worden in een businesscase en het hart vormen van de waardecreatie en de marktbewerking. Financieel kortetermijndenken is een cruciale barrière voor bedrijven in hun overgang naar duurzaamheid. Investeren in duurzaamheid leidt tot snellere groei, betere innovatie en een hoger rendement. Groen is Poen.

Essentieel is dat de marketing in de sierteeltsector op een veel hoger niveau wordt getild. Marketing is veel breder dan reclame. Reclame is het hijsen van de vlag. Maar waar hangt de vlag, op een modderschuit of op een luxe jacht? Dat hangt van de marketing af.

Er dient te worden gedacht vanuit de consument. Of je mensen nu inspireert, informeert, vrolijk of pisnijdig maakt, zorg dat je product iets met de consument doet. Je product moet prikkelen. Dit zorgt voor een deal.

Marketing is het leveren van klanttevredenheid op een winstgevende manier. En dan kun je altijd zeggen: „Mag het een bloemetje meer zijn”.

Verder lieten op het slotcongres zes sprekers zich uit over de vijf uitdagingen voor de sierteeltsector: duurzaamheid, marketing, consument, samenwerken en cross-overs. Zie voor meer info hierover het Vakblad voor de Bloemisterij van vrijdag as.