’Bloemistenklok maakt vorderingen’

    De processen lopen goed en het evenwicht tussen vraag en aanbod gaat nog niet vanzelf. Dit concludeert manager Bloemisten Services Aad van den Enden van FloraHolland na de tweede week van Bloemistenklok.

    „Ik denk dat we met elkaar kunnen constateren dat het proces qua veilen, logistiek en verwerking nu goed verloopt”, zegt Van den Enden op de website van FloraHolland.
    Na een, qua aanbod, lastige veildag vorige week donderdag kon de breedte van het aanbod op vrijdag en in de loop van de afgelopen week verder uitgebouwd worden. „Velen hebben daar positief, meestal ook qua prijsvorming, op gereageerd”, aldus Van den Enden.

    Donderdag blijft moeizaam

    De afgelopen donderdag was qua volume, ondanks dat de commerciële afdeling van FloraHolland zich tot het uiterste had ingespannen, opnieuw moeizaam. Volgens Van den Enden was het productpakket breder ten opzichte van de donderdag daarvoor.
    Van den Enden: „Afgelopen week hebben we veel kwekers gesproken die aanvoeren op de Bloemistenklok. Over het algemeen hebben we goede reacties ontvangen, prijsvorming is in lijn met andere klokken. Dit schept vertrouwen naar de toekomst.”

    Vakantieperiode

    De komende weken gaan we de vakantieperiode in. Diversen klanten op Bloemistenklok sluiten de zaak tijdelijk en sowieso zal de verkoop wat teruglopen. Van den Enden: „Qua vraag en aanbod op de bloemistenklok is dit ook niet de gemakkelijkste periode om wat op te bouwen.”
    „We zullen er ‘bovenop zitten’, maar de realiteit gebiedt ons om te zeggen dat we niet veel volumegroei moeten verwachten tot eind augustus. In de tussentijd werken we natuurlijk hard aan het verder uitbouwen van de koopkracht. Want ook de ontwikkeling daarvan is belangrijk.”