FloraHolland gaat de komende jaren de Bloemistenklok in Naaldwijk niet sluiten. Wel wordt ook op deze klok de digitalisering doorgevoerd.
Dit zegt Arie Bezemer, Manager Commercie Bloemistenservices bij de veiling, in het Vakblad voor de Bloemisterij van deze week. „In welk tempo de digitalisering wordt doorgevoerd, is niet bekend. „Bloemisten vinden het een logische ontwikkeling, maar willen daarin begeleid worden. Wij dwingen niets op, maar zetten samen met klanten een tijdspad uit. Zo is het nu mogelijk om op afstand in te kopen of klokvoorverkoop te doen. De eerste ervaring wordt al opgedaan. Samen moeten we uiteindelijk naar een digitale wereld.”
Royal FloraHolland meldt dat de omzet van de bloemistenklok in 2016 gelijk was als in 2015. De prijsvorming was beter en de aanvoer lag lager. „Dit beeld zag je ook op onze andere klokken”, aldus Arie Bezemer. De bloemistenklok startte in 2014. Volgens Bezemer krijgt de klok een steeds vastere groep aanvoerders. „Continu aanvoeren is belangrijk. De focus van kwekers ligt vaak op directe afzet en de exportklokken en dan hangt de bloemistenklok er een beetje bij. Kopers kunnen er dan niet van op aan en dat zie je terug in de prijzen.”
Sommige aanvoerders zijn niet tevreden over de Bloemistenklok in Naaldwijk. Een aantal besloot zelfs de klok te verlaten. Hun bezwaar is dat slechts een kleine groep kopers voor kwaliteit willen betalen.
Lees meer in het Vakblad voor de Bloemisterij van deze week.