Voor de fysieke bloemenwinkel blijft ruimte. Deze conclusie werd getrokken tijdens het VBW ondernemerscongres op 21 juni. Volgens diverse sprekers hebben bloemisten weinig te vrezen van het online landschap. „Dat zijn geen concurrenten.”
Consumenten doen 5% van hun (bloemen)aankopen online. Het overige aanbod wordt in de fysieke winkels gekocht. Fred van der Hoeven van FloraHolland ziet het positief in voor de bloemisten. „Ik zie de business groeien. De vers-trend, de hang naar gezondheid, vertaalt zich door in aandacht voor bloemen en planten”, gaf hij aan.
Toch gaat het wat minder in de retail. Diverse ketens zijn failliet gegaan en er is leegstand. Volgens het CBS bedraagt de leegstand 7%. „Dit heeft te maken met vergrijzing, de economische crisis en de suffe Nederlandse ketens. De beweging naar online is maar een klein onderdeel hiervan”, aldus Hans van Tellingen van Strabo. Volgens hem hoeven bloemisten niet direct te vrezen voor alle online-initiatieven. Meer dan 95% leidt volgens hem op dit moment nog verlies.
Ook Peter Nieland van Locatus, een bedrijf dat data verzamelt over de retail, stelde dat online geen concurrent is voor de bloemist. „Je moet het meer zien als een distributiekanaal. Mensen kiezen voor gemak. Ik zie het ook als een kans voor de bloemist”, zei hij. Tijdens het congres werden meer tips gegeven aan de bloemist. Zo is de locatie belangrijk, met daarbij bijvoorbeeld de mogelijkheid tot gratis parkeren. Ook het verlenen van service, het blijven focussen en het laten zien van het vakmanschap blijft in de toekomst van groot belang.