Bloemenwinkels doen goede zaken in 2016

De Nederlandse bloemist heeft 2016 goed afgesloten. Werd 2015 afgesloten met een omzetstijging van 3,6%, in 2016 kan er een omzetgroei van 4,2% worden genoteerd. Dit blijkt uit cijfers van Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW), de brancheorganisatie voor bloemisten in Nederland.

 

Uit de cijfers blijkt ook dat bloemisten in staat zijn geweest hun sterke marktpositie in 2016 te behouden (marktaandeel van 51%). Consumenten komen graag weer naar de winkel om zich te laten verleiden. Ook het aantal online bestellingen groeit. Per aankoop wordt bovendien meer uitgegeven dan in de jaren ervoor.

‘De Nederlandse bloemist zit weer structureel in de lift. Het gros van de winkels zet na een aantal moeilijke jaren de weg naar boven weer in. De omzet is gestegen en ondanks de hogere ‘steelprijs’ (de inkoopprijs van bloemen) is de winst gezond gebleven’, aldus Marco Maasse, directeur van de VBW.

Volgens Maasse zijn vooral de winkels die een duidelijke keuze maken succesvol. ‘Bloemisten die kiezen welk segment ze willen bedienen en daar hun formule op afstemmen worden door de consument goed gevonden. Persoonlijk contact in de winkels is een belangrijke stimulator van consumptie. Opvallend en prettig detail daarbij is dat het aantal jongere kopers toeneemt. Ter illustratie: in 2016 was 60% van de plantenkopers bij bloemisten 39 jaar of jonger, in 2010 bedroeg dat aandeel nog slechts 32%. Dit bevestigt dat planten weer in zijn en dat consumenten (in welke leeftijdsklasse ook) graag weer wat bijzonders op tafel zetten en dit graag bij bloemisten kopen’

 

Boeket nog steeds populairst

Kijkend naar de omzet die bloemisten uit bloemen behalen (gemiddeld 70% van de totale omzet), komt het grootste gedeelte nog steeds voort uit de afzet van gemengde boeketten (59%). Maasse: ‘Opvallend is dat de afzet van monobossen aan terrein wint. In twee jaar tijd is het aandeel gestegen van 23 naar 31%. De helft van alle verkochte monobossen betreft rozen. Ook werden bij bloemisten in 2016 gemiddeld meer hogere uitgaven aan bloemen gedaan. Bijna 1/3 van alle aankopen was € 15 of hoger. In 2014 bedroeg dat nog een kwart. De conclusie dat consumenten de creatieve meerwaarde van bloemisten weten te waarderen, is daarmee gerechtvaardigd.’

 

Bron: VBW | Foto: Shutterstock.com