Het luchttransport van snijbloemen blijft een belangrijk onderdeel van de vrachtdivisie van KLM. Die zei Pieter Elbers, CEO van KLM, dinsdagmiddag op het International Floriculture Forum (IFF), in Vijfhuizen. Hij signaleert wel veranderingen in de luchtvrachtketen van de bloemen.
Elbers hield het internationale publiek, 300 deelnemers uit 40 landen, aan de vooravond van de IFTF voor dat KLM stevig investeert in het verbeteren van de capaciteit en de kwaliteit van haar luchtvrachtdivisie. En dat na een stevige sanering de laatste vijf jaar, waarbij er onder meer 7 van de 11 vrachtvliegtuigen zijn afgestoten. Nu gaat het volgens Elbers weer de goede kant op: ‘onze omzet in cargo groeit nu jaarlijks met drie procent.’
Bloemen zijn voor het KLM-vrachttransport belangrijk, onderstreept Elbers met cijfers. KLM richt zich in het transport vooral op e-commerce pakketten, farmaceuticals (onder meer medicijnen) en vers en bloemen. Bloemen neemt zo’n 30% van de omzet in vers in beslag en zo’n 10% van de totale vrachtomzet. ‘Bloemen zijn voor ons dus heel belangrijk en dat blijft het’, zo zei Elbers nadrukkelijk. Het bloementransport bestaat grotendeels uit import uit Ecuador (ruim een derde van de omzet), Colombia en Kenia.
Volgens Elbers is de luchtvrachtketen aan het veranderen. Hierin spelen consolidatie, digitalisering en duurzaamheid een belangrijke rol. De topman ziet hierin ook parallellen met de veranderingen in de passagiersluchtvaart, waarbij bijvoorbeeld door het online direct boeken veel reisbureaus zijn verdwenen. ‘Ook in het vrachttransport gaan door de digitalisering schakels die geen waarde meer kunnen toevoegen in de keten verdwijnen.’
En net als aan de passagierskant kunnen ook bij het vrachttransport prijsvechters opduiken. ‘Die gaan zeker hun intrede doen en dat biedt ons nieuwe uitdagingen waarop we een antwoord op moeten hebben’, aldus Elbers. Ook de maximale jaarcapaciteit van vliegbewegingen die Schiphol per jaar mag uitvoeren vanuit de politiek kan een bedreiging vormen. Passagiersvluchten kunnen zo vrachttransport langzaam verdringen. ‘De huidige limiet van 500.000 vliegbewegingen is een politiek besluit. Fysiek kan Schiphol nog verder omhoog, daarin zijn geen belemmeringen’, hoopt Elbers dus duidelijk op politieke flexibiliteit.
Meer over de inleiding van Pieter Elbers op het IFF komende vrijdag in het Vakblad voor de Bloemisterij.