Na een aantal maanden met sterk dalende omzetten voor de sierteeltsector, ontwikkelen de marktcijfers zich nu gunstiger. De crisis heeft een forse impact gehad, maar de verwachtingen zijn minder somber dan eerder dit jaar. Hierdoor kan Bloemenbureau Holland (BBH) het promotiebudget voor bloemen en planten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk voor de rest van 2020 positief bijstellen, meldt de organisatie.
Het promotiebudget is voor het grootste deel afhankelijk van de omzet van Royal FloraHolland, aangezien hierover een afdracht plaatsvindt. Op basis van de laatste omzetverwachtingen is het budget in positieve zin aangepast. Dennis van der Lubbe, managing director van BBH: ‘Nadat we het promotiebudget vanwege de dramatische omzetontwikkeling eerder tot 8 miljoen euro moesten halveren, kunnen we het nu weer met 6 miljoen bijstellen tot een totaal budget van 14 miljoen euro. Hierdoor is het mogelijk een aantal van de geplande campagnes alsnog uit te voeren. Voorbeelden hiervan zijn ‘Bedankt Plant’ in het najaar, de lancering van ‘De Trend Collectie’, diverse social- en contentactiviteiten en in samenwerking met de buitenplantenkwekers van Royal Flora Holland een campagne voor tuinplanten in Nederland en Duitsland. Ook is het shopper activatieteam weer druk in gesprek met sectorpartijen om consumenten te verleiden om bloemen en planten aan te schaffen.’
Extra campagne
Momenteel ontwikkelt BBH samen met de sector de extra campagne ‘Fill the distance with beauty’. Deze campagne motiveert consumenten in de kernlanden om meer bloemen, kamer- en tuinplanten te kopen. BBH heeft hierin een wervende rol op zich genomen door partijen te benaderen en is dan ook de verbindende factor tussen de deelnemers. De propositie en uitwerking van de campagne worden ontwikkeld in goed onderling overleg en met een financiële bijdrage van de deelnemers en van BBH.