De Europese Commissie verleent een financiering van 1,6 miljoen euro voor een internationale promotiecampagne voor bloemen en planten. De nieuwe campagne zal in het voorjaar van 2021 in zes landen gevoerd gaan worden.
De Europese Commissie stelde deze zomer eenmalig tien miljoen euro beschikbaar om het herstel van getroffen sectoren te bevorderen. Bloemenbureau Holland diende samen met vijf andere internationale promotieorganisaties in de sierteelt een aanvraag in voor dit EU-geld en dit is toegewezen.
De EU financiert voor 1,6 miljoen euro mee aan een nieuwe promotiecampagne voor bloemen en planten. De deelnemende partners financieren ook deels mee. Het totale budget voor de nieuwe voorjaarscampagne komt uit op 1,9 miljoen euro.
De promotiecampagne is terug te zien in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, België, Bulgarije, Denemarken en Nederland. Een groot deel van het budget gaat naar Frankrijk en Duitsland, vanwege het handelsbelang dat de meeste partners hebben in deze twee landen.
De inhoud van de campagne is nog niet precies bekend. Simone Dussine van Bloemenbureau Holland: „We gaan vanaf 1 januari werken aan de ontwikkeling van een campagne, die het belang van bloemen en planten in het leven van de mensen benadrukt en die de mensen aanspoort om bloemen en planten te kopen. We hebben al een aantal creatieve ideeën, maar het echte werk start pas op 1 januari.”