De Nederlandse bloemen- en plantenexport heeft in de eerste helft van dit jaar dezelfde omzetwaarde van € 3,4 miljard gerealiseerd als vorig jaar. Weersomstandigheden hadden een grotere invloed dan andere jaren. Verder lijkt de spreiding terug te vallen en doen planten het dit jaar beter dan bloemen. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata.
Na zestien kwartalen met omzetgroei was er in het afgelopen kwartaal een minimale terugval. VGB signaleert een grotere spanning op de markt, die groeipotentie blijft bieden.
Juni was een maand waarin een bescheiden plus van 2,5% werd gerealiseerd tot een omzetwaarde van € 459 miljoen. Planten tekenden hiervoor met een groei van 2,3% voor en bloemen met 2,7%. Door tegenvallers in voorgaande maanden is de voorsprong op de eerste helft vorig jaar fractioneel. Bijzonder is wel, dat na zestien kwartalen onafgebroken groei het afgelopen kwartaal iets lager was dan het tweede vorig jaar.
In april en mei moest de exporterende groothandel 2,3% respectievelijk 1,4% inleveren en de plus van 2,5% kon dit niet goedmaken. Vooral de bloemenexport bleef achter, de planten maakten de achterstand na het eerste kwartaal daarentegen onverwacht goed.
”Dit hoeft nog geen omslag te betekenen van groei naar krimp op jaarbasis. Er zijn goede verklaringen voor en onze deelnemers signaleren in veel markten groeimogelijkheden”, stelt Wesley van den Berg van Floridata.
Vijf landen in de top-10 afzetbestemmingen exporteerden minder dan vorig jaar, toen tot en met juni alleen het Verenigd Koninkrijk met een achterstand kampte.
Weeromslagen
Weersomstandigheden hebben dit jaar een onevenredig groot effect gehad op de bloemen- en plantenafzet en productie. Aanvankelijk was het voorjaar koud, waardoor de vraag naar met name tuinplanten achterbleef. Vooral maart en begin april kostte dit in belangrijke afzetgebieden omzet. Door het mooie weer daarna sloeg de bloemenmarkt om en kromp de vraag in april en in mei. Bovendien waren er door overmatige regenval in Afrikaanse productiegebieden teelt-, leverings- en kwaliteitsproblemen.
”In de groothandel valt dat makkelijker te compenseren dan in de retailmarkt, waar leveranciers meer gebonden zijn aan specificaties”, weet directeur Leo Lamboo van Holland Indoor Plants. ”Het is een prestatie van de Nederlandse groothandel dat deze tegenslagen in zowel productie als vraag zo goed zijn opgelost, waardoor de totale omzetwaarde na enkele eigenlijk bizarre maanden op hetzelfde peil is gebleven”, vindt directeur Matthijs Mesken van VGB.
Groeipotentie
”De stabilisatie van de exportwaarde herkennen we voor ons bedrijf niet. De groeipotentie in veel landen is goed, dat geldt met name voor Oost-Europa maar eigenlijk ook wereldwijd”, voorziet directeur Sander van Veldhoven van Flower Force. Nummer vier Polen in de lijst van afzetbestemmingen van Floridata zette de omzetgroei tot en met juni met 10% door en in nummer acht Rusland wordt voor het eerste half jaar een groei van 15% gerealiseerd.
De groeipotentie staat in de top-10 afzetbestemmingen, goed voor bijna 80% van de exportomzet voor bloemen en planten uit Nederland, onder druk: in vijf van de tien werd in het dit eerste half jaar minder omzet gerealiseerd. Een jaar geleden was dit alleen nog het geval in het Verenigd Koninkrijk, dat nu op een achterstand staat van -3% op € 458 miljoen.
”De onzekerheid van Brexit werpt z’n schaduw vooruit”, signaleert Lamboo voor de Engelse markt. ”Des te belangrijker om de internationalere focus te versterken. De combinatie van beschikbaarheid van bloemen uit de hele wereld met de logistieke capaciteit voor import en export bepaalt onze positie”, blikt Van Veldhoven vooruit op de tweede helft van het jaar.
”Groen wordt steeds belangrijker om ook de effecten van klimaatveranderingen te bestrijden”, benoemt Mesken een pluspunt van met name planten. ”Voor onze deelnemers hebben we binnenkort een verkenning beschikbaar van opkomende en potentiële groeimarkten”, aldus Van den Berg. ”Dat is in samenwerking met Hogeschool Inholland Delft opgesteld en komt net als het nieuwe Floridata portal met meer inzicht in marktontwikkelingen beschikbaar.”