Consumenten plaatsen het liefst bloeiende planten op het balkon of het terras, zo blijkt uit onderzoek dat Mooiwatplantendoen.nl heeft laten uitvoeren. Het tuincentrum is hiervoor het aangewezen kanaal; 84% van de plantenkopers gaat daar wel eens naar toe.
Het Balkon & Terrasonderzoek is begin april uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van Mooiwatplantendoen.nl. Van de initiële 1.309 respondenten bleken 925 een balkon en/of terras te bezitten.
Op balkon en terras zijn bloeiende planten verreweg favoriet (61%) gevolgd door groenblijvende planten (25%) en ‘kruiden & fruitboompjes’ (8%). Slechts 6% van de Nederlanders wil geen planten.
De meeste mensen (52%) besteden jaarlijks tussen de 10 en 50 euro aan balkon- en terrasplanten. Zo’n 38% geeft tussen de 50 en 250 euro uit. Ouderen besteden relatief meer aan planten dan jongeren.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 84% van de plantenkopers wel eens naar het tuincentrum gaat, terwijl plantenwebshops nog onbekend lijken. Slechts 2% koopt online wel eens balkon- en terrasplanten. Behalve in het tuincentrum worden planten ook gekocht bij supermarkten (22%), bouwmarkten (21%), bloemisten (17%) en op de markt (17%). Het tuincentrum wordt gemiddeld 3 à 4 keer per jaar bezocht.