Exact 7.007 unieke bezoekers telden de 62 veredelaars die meededen aan de FlowerTrials in week 24. Het is een lichte daling vergeleken met 2018. Dit heeft volgens de organisatie hoogstwaarschijnlijk te maken met het voorafgaande Pinksterweekend en het slechte weer. Deelnemers die clusteren op één locatie trekken relatief meer bezoek.
Bezoekers van het vierdaagse evenement bezochten gemiddeld 13 (van de 62) deelnemende veredelaars, op vijf verschillende locaties. Dat is een toename van 9% ten opzichte van 2018. De organisatie wijdt dit positieve resultaat aan de clusterstrategie. Vanwege het groeiend aantal deelnemende bedrijven raadt zij veredelaars aan om samen op één locatie te exposeren. Dat maakt een bezoek efficiënter. De clusterlocaties hadden een hogere opkomst.
Clustering op 12 van de 30 locaties
Deze editie van FlowerTrials was op 12 locaties een clustering van bedrijven te vinden. De grootste groep, zeven bedrijven, stond bijeen bij MNP Flowers in Leimuiderbrug. In totaal waren er dit jaar 30 FlowerTrials locaties, ofwel 18 van de 62 deelnemers clusteren nog niet en showden op hun eigen bedrijf.
Gill Corless, Marketing Manager bij Sakata Ornamentals Europe en voorzitter van de Stichting FlowerTrials, ziet de voordelen van clustering: „Ik neem ons bedrijf even als voorbeeld. Wij zijn blij met de beslissing om Queen Genetics en Van den Bos Flowerbulbs op de Sakata FlowerTrials-locatie te verwelkomen. De verschillende assortimenten resulteerden duidelijk in een toename en grotere verscheidenheid van het publiek. We zien dat als iets positiefs voor de FlowerTrials in het algemeen.”
Eenderde van de bezoekers is Nederlands
De 7007 unieke bezoekers kwamen uit 66 landen. Eenderde van hen komt traditiegetrouw uit Nederland (2485 personen deze editie). De groep Duitsers (997 bezoekers) is steevast tweede in omvang en dat is gezien het aantal deelnemende Duitse bedrijven aan de FlowerTrials geen verrassing. De resterende groep van ruim 3.500 buitenlandse bezoekers kende enkele grote nieuwe delegaties uit landen als Taiwan, Mexico en Korea.
Dit jaar toonden 62 veredelaars honderden nieuwe producten en een grote hoeveelheid pot- en perkplanten uit het bestaande assortiment aan telers, handelaren en retailers vanuit de hele wereld.
Lichte daling vergeleken met 2018
Het totale aantal unieke bezoekers (7007) is ten opzichte van 2018 iets lager. Dit heeft volgens de organisatie hoogstwaarschijnlijk te maken met het Pinksterweekend (8 t/m 10 juni) voorafgaand aan de FlowerTrials-week en het slechte weer. Toen de weersomstandigheden in de loop van de week verbeterden, trok het bezoekersaantal aan met donderdag 13 juni als beste derde FlowerTrials-dag ooit.