Betalingen naar zogenaamd nieuwe rekening? Check het!

    Internetcriminaliteit gaat boomkwekerij niet voorbij, zo kopt een artikel in het nieuwste vakblad (editie 3). Kweker Willem Koolmees heeft een toevoeging die hij nogal sluw vond.

    Kwekerij Koolmees uit Niezijl (Groningen) verkoopt regelmatig planten aan Intratuin Groencentrum; via dit komen de planten in de tuincentra van de keten. De planten zijn voorzien van etiketten met de naam van de kwekerij erop. „Een fraudeur kan er dus zeker van zijn dat ik planten lever.”

    Een fraudeur had vervolgens contact gezocht met de administratie van het groencentrum. „Kwekerij Koolmees zou een nieuw bankrekeningnummer hebben. De fraudeur gaf dit nummer door en verzocht het groencentrum om betalingen voortaan naar het nieuwe nummer over te maken.”

    De kweker was blij dat het groencentrum de vermeende wijziging bij hem controleerde. „Gelukkig belden ze er eerst achteraan of het klopte, maar zoiets gebeurt wellicht niet altijd in onze sector”, aldus Koolmees. „Dit kan ook omgekeerd naar de kweker toe gebeuren, zogenaamd vanuit je leveranciers, waarbij je er zelf kunt intuinen.”

    „Bel er dus altijd achteraan!”, is het dringende advies van Koolmees aan andere ondernemers in de sector. Pogingen tot internetfraude komen regelmatig voor, ervaart de kweker. „Vrijwel dagelijks krijg ik verzoeken om mails open te maken, door te klikken en mijn gegevens achter te laten.”

    Dit artikel verder lezen?

    Uw voordelen

    • Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
    • Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
    • Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij
    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    0 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties