Belgische azalea is miljoenen waard voor goede doel

Het ziet er naar uit dat er komende dagen in België ruim twee miljoen euro opgehaald gaat worden met de verkoop van azalea. De 23 editie van het zogenoemde Plantjesweekend is een van de acties van de organisatie Kom op tegen Kanker.

Op de Autumn Fair van FloraHolland meldde Cristoph Stevens van kwekerij De Bruyne-Flandresse dat er ruim 300.000 azalea’s in 10.5 cm-pot in bloei zijn getrokken voor de actie van de organisatie Kom op tegen Kanker. Op diverse punten in Vlaanderen zullen de planten van 15 t/m 17 september verkocht worden voor het goede doel. „Woensdag 13 september zijn sommige groepen al begonnen met verkopen. Ik krijg nu dagelijks door of er minder of meer planten nodig zijn bij winkels, buurtverenigingen of andere verkopende partijen. Wij leveren alle planten voor deze actie. Vorig jaar zijn er 290.460 azalea’s verkocht en haalden we ruim 2 miljoen euro op. We hopen dat we dit jaar een nieuw record behalen. Aan ons zal het niet liggen. We hebben er ruim voor opgezet”, aldus Christoph Stevens in zijn stand in Naaldwijk.

De verkoopprijs is vast, 7 euro. Stevens krijgt 1 euro. „Dat is een redelijke prijs voor ons. Deze partij van 300.000 planten is de eerste van het seizoen. We spreiden zo ons afzetseizoen, waarin we jaarlijks zo’n 1,6 miljoen azalea’s verkopen. Plantjesweekend is een hele goede promotie voor azelea. En het is mooi dat het de afgelopen 23 jaar is uitgegroeid tot een groot evenement om geld op te halen voor het goede doel. De landelijke tv-zender Een is een van de hoofdsponsors. Weerman Frank Deboosere gaat aanstaande zondag op tv het eindbedrag bekend maken.

Nederlandse anthuriums voor Hartstichting 
De verkoop van anthurium is ook gekoppeld aan een goed doel. Sterker, september is actiemaand voor de Nederlandse anthuriumtelers. Met de verkoop van pot- en snijanthuriums zamelen ze geld in voor de Nederlandse en Duitse Hartstichting. Vorig jaar is € 26.000 opgehaald. Op de beursvloer in Naaldwijk was alleen bij Houwenplant iets van de actie te zien. Er stonden planten in een speciale hoes voor verkoop in Duitsland.

Teler Tom van der Houwen. „Iedere plant die wij in deze hoes met verwijzing naar de Hartstichting verkopen, levert geld op voor het goede doel. Wij dragen 5 cent per plant af en van de koper vragen we ook 5 cent. Niet iedere koper wil meedoen. Ik schat dat zo’n 10% van onze planten deze maand geld voor de Hartstichting in het laatje brengen. Ik vind het een goede actie en tevens hele mooie promotie voor anthurium. Daarom betalen we soms ook een deel van de 5 cent die een koper moet afdragen. Als we daarmee een koper kunnen overhalen om mee te doen aan de actie, dan moet dat maar.”

Twee telers van potanthurium lieten op de beursvloer weten dat de actie bij hun afnemers nog niet hot is. Ze hebben wel meebetaald aan de aanschaf van de speciale hoezen, want de actie een gezamenlijk initiatief van de anthuriumtelers.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties