Duurzaamheid is een belangrijk thema. Royal FloraHolland wil dat op zijn Trade Fair stimuleren door het uitreiken van Greenovation Awards. Beurspubliek en een vakjury beoordeelden vooral ontwikkelingen in verpakkingen.
Chrysantencollectief Zentoo won in de categorie ‘Best Article’ met de composteerbare bloemenhoes die samen met Van der Windt verpakkingen ontwikkelde. Ovata won in de categorie ‘Best Concept’. Meer daarover in de fotoserie, waarin ook bijvriendelijke concepten te vinden zijn.
1 van 14

In Duitsland staat deze bloemenautomaat al. Je kunt bestellen, zeggen op wat voor adres het boeket afgeleverd moet worden en ter plekke betalen. Ook is er de mogelijkheid om een videoboodschap in te spreken, die met behulp van een QR code kan worden bekeken door de ontvanger.

Ovata won de Greenovation Award in de categorie ‘Best Concept’. Deze duurzaamheidsprijs werd aan dit bedrijf uitgereikt vanwege het MVO-handelen. Zij komen op voor de vrouwen in Oeganda, wat op de verpakking duidelijk gemaakt wordt. De plastic verpakking zal nog plaats gaan maken voor een afbreekbare variant.

Een plant op lava? Ja, het kan. Dit is het nieuwe concept Lova van kwekerij Zeurniet. Een varen of schleffera worden gecombineerd met de steen. Via een plug met stekmateriaal is de plant op de steen bevestigd. De plant neemt vocht op uit het poreuze lava.

Werk in uitvoering bij Drenthe Flowers. John Wagenaar vertelt over de aanstaande uitbreiding en over de strategie om het net een beetje anders te doen dan de collega's. Deze beurs willen ze vooral van klanten horen wat zij graag willen hebben. De vraagtekens op de muur zijn de eerste aanzet tot een gesprek.

De stemming op de beurs was goed. Het is niet alleen maar netwerken, maar er worden ook orders geschreven.

Kwekerij Loek Jansen gaat de naam veranderen. Loek doet een stapje terug en het is tijd voor een nieuwe naam. „We hebben daar natuurlijk wel goed over nagedacht, want het is een gevestigde naam. Maar uiteindelijk zal dit ook wel weer gaan wennen”, verwacht John Langeslag. Klanten hebben nog wel even de tijd om aan het idee te wennen. In maart, tijdens de volgende beurs van FloraHolland, zal de nieuwe naam bekend worden gemaakt.

Deze tillandsia curly werd op de beurs geïntroduceerd door Stofbergen Plant Company. Het is een product dat verkocht wordt aan de vakhandel, voor € 4,75.

Bij CJ Orchids was het label Flora Biezz te zien. Klanten konden op de beurs voor het eerst kennis maken met hun nieuwe label. Door middel van het scannen van de QR code krijgt de consument inzicht in de kwekerij op het gebied van duurzaamheid. Wilco Bouman: „Onze sector komt vaak negatief in het nieuws, maar met dit label kunnen we laten zien hoe milieuvriendelijk wij bezig zijn. Het gaat verder dan alleen een etiketje. Dat spreekt ons aan.” Zo'n 35 telers voeren Flora Biezz.

Beefriendly zijn de santini's van VHC, Van Helvoort Plantcompany uit Brakel. In de kassen (12,5ha) worden al ruim 2,5 jaar geen neonix gebruikt. Het keurmerk MPS-ProductProof is onlangs verkregen

Het was voor het eerst dat de Floral Trade Group zich op deze wijze presenteerde op de Trade Fair. Veel bezoekers liepen met een boeketje van het handelsbedrijf. Op woensdag werden er 400 boeketten uitgedeeld. Op de tweede beursdag gingen zo voor de 600 boeketten.

Op de beurs werd er ook inspiratie gegeven op het gebied van groeiplatformen. Dit is een voorbeeld hoe een retailer het groeiplatform 'Interior' kan inzetten. Je denkt al gauw aan grote kamerplanten bij dit thema, maar ook de bad- of slaapkamer moeten niet vergeten worden. In deze display zijn er drie planten voor tien euro te koop.